- Du trenger ikke trene for å ha god helse

Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Helt OK å ha noen kilo ekstra, viser forskning.

DEL

– I dag blir det nærmest betraktet som uansvarlig å ikke trene. Personlige trenere og treningssentre blir tillagt en ekspertstatus på helse de ikke fortjener.

Det sier Åse Bårdsen, fysioterapeut og universitetslektor ved Det helsevitenskapelige fakultet på UiT til UiT.no. Hun mener at det er synd at sunnhet og god helse forbindes med hard trening og slanke kropper, og at overvekt nærmest betraktes som «fanden sjøl».

OK med kilo ekstra

Ifølge UiT.no viser forskning at det er helt ok for oss å ha noen kilo ekstra – så lenge man er i bevegelse og aktivitet i hverdagen, vel og merke.

– Variasjon er viktig. Kjenn etter og stol på at du vet hva som er viktig for helsa di. Har du sittet stille lenge, er det godt å reise seg. Har du ikke hatt høy puls på en stund, sørg for å få opp pulsen. Det er aktivitetene vi liker og gleder oss over som er bærekraftige, det vil si de som kan bli en del av en varig livsstil, sier hun.

LES OGSÅ: Nå er det høytid for farlig trening

Flere forskere hos UiT har trening som forskningsfelt. Og flere advarer mot for hard trening.

- Ikke peis på

Januar er høytid for trening. For mange går det over stokk og stein.

– Man må ikke peise på i 110 fra første økt. Begynn treningen forsiktig og ta det suksessivt, har Svein Arne Pettersen, forskningsleder ved kompetansesenteret for idrett og helse ved Universitetet i Tromsø tidligere sagt til Nordlys.

Han sier at mange øker belastningen for raskt, og ender opp med skader og uten resultater.

For hard trening kan også føre til hjerteflimmer.

– Man antar at innen toppidretten kan treningen føre til hjerteflimmer. Ellers er det lite forskning blant mosjonister som trener hardt. En studie på deltakerne av Birkebeinerrennet dokumenterer at vanlige menn med ekstremt fokus på trening over mange år har økt risiko for hjerteflimmer senere. Det ser ut til å være en grense mellom mengden fysisk aktivitet som er sunt for hjertet og den treningsmengden som kan gi hjertesykdom, sier Maja-Lisa Løchen, professor i forebyggende medisin ved Universitetet i Tromsø til Nordlys.

For Åse Bårdsen er rådet enkelt: Man trenger ikke presse seg gjennom intervalltreninger.

– Å gå er minst like godt for helsa.

Artikkeltags