<i>«Trist å tenke på at ikke alle kvinner gleder seg over dager med lite klær»</i>

BADELIV: - Jeg har et ønske for sommeren. At alle verdens kvinner skal ligge med kroppen i sola og tankene i skyggen, skriver Kirsti Bergstø.   (illustrasjonsfoto)

BADELIV: - Jeg har et ønske for sommeren. At alle verdens kvinner skal ligge med kroppen i sola og tankene i skyggen, skriver Kirsti Bergstø. (illustrasjonsfoto) Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Kronikk Hva har høysesong fra jul til sommer og er fordummende, dyrt og skadelig?

Landsdelen vår har alltid den fineste sommeren, men sjelden den varmeste. Dagene bak oss har hatt flere solfylte dager enn mange av de siste årenes somrer totalt sett. Derfor er det leit å tenke på at slettes ikke alle slapper av og gleder seg over dager med lite klær. Slanke- og skjønnhetsindustrien har allerede brukt flere måneder på å fortelle oss at vi ikke er bra nok. I lege Liná Márjá Jávos doktorgradsavhandling fra i fjor kom det frem at 49 % av kvinner i nord ønsker å forandre kirurgisk på utseendet. Totalt 1862 kvinner i alderen 18 til 35 år deltok i undersøkelsen, alle fra Troms og Finnmark.

Sterkest står kvinners ønske om å kirurgisk fjerne fett fra kroppen. Hele 25 prosent av de som deltok i undersøkelsen ønsket å ta fettsuging, mens 15 prosent ville forstørre puppene. Det er funn som står i stil med tidligere undersøkelser som blant annet slår fast at halvparten av alle 15 år gamle jenter mener at de er for tjukke og at 6 av 10 kvinner er misfornøyde med kroppen sin.

Jo da, visst vil vi være pene. Alle vil det. Men skjønnhet er ikke så snevert som markedskreftene og skjønnhetsidealene legger opp til. Problemet med idealer er at vi ikke kan nå dem, men likevel påvirkes. Uansett hvor bevisst du er så blir du ikke immun. Budskap om hvordan du burde se ut skriker fra alle kanter nesten uansett hvor du beveger deg.

Mørke skal bli lyse, tykke skal bli tynne, lyse skal bli mørke og tynne skal ha større pupper. I India og Pakistan bleiker kvinner huden, i Norden legger vi oss i solarium. Vi skader oss, plager oss og blakker oss for å komme ett skritt nærmere målet, men sannheten er at ikke engang idealene lever opp til seg selv.

Reklamebildene vi fôres med hver eneste dag er retusjerte. Det betyr at de er endret drastisk i dataprogram før de når dine øyne for å trigge kjøpetrangen. Eksempelvis sakses deler av lårenes innside bort og midjen reduseres. Idealene som fremstilles er så uoppnåelige at ikke engang modellene lever opp til dem.

Det finnes en egen krem for hver kvinnelig kroppsdel, hold-in produkter som minner om gamle torturmetoder og slankemidler som myndighetene med jevne mellomrom rykker ut med advarsler mot fordi noen av dem i verste fall kan være dødelige.

Folk som er misfornøyd med kroppen sin er big business; uansett hvor mye du kjøper vil du aldri bli bra nok.Som alle andre markeder må slanke- og skjønnhetsindustrien oppnå større nedslagsfelt for å vokse. Derfor øker presset også mot mannlige konsumenter. Målgruppa for nye kjøp utvides både nedover og oppover i alder. Egne konsepter rettes mot folk i ulike livssituasjoner, som eksempel- vis kroppslig totalrenovering for kvinner som har fått barn. På få tiår har skjønnhetstips til ungjenter gått fra hvordan man kan lage sin egen ansiktsmaske til hvordan man kan forstørre leppene. Thinspiration er den siste trenden.

Spiralen ser ikke ut til å ha noen ende, markedets kreativitet er tilnærmet grenseløs all den tid folk ønsker og evner å betale for produkter, behandlinger og operasjoner. Den største prisen betaler likevel de som får meningsfulle opplevelser redusert i livene sine fordi fokus på utseende og kropp overskygger det meste.

Så lenge kvinner fremstilles som objekter påvirker det både hvordan vi ser på oss sjøl, hverandre og hvordan vi behandles. Mange kan også vegre seg for å ta plass nettopp fordi kvinners utseende tillegges en helt annen vekt og vurdering. Det kan være vanskeligere å stikke seg ut eller stå opp for noe du mener om du risikerer å få kommentarer om hvordan du ser ut i tillegg. Dette ble tydelig gjennom debatten om menn som netthater kvinner.

Kvinnelige debattanter, politikere og kulturpersoner fortalte åpent om reaksjoner de har fått ved å ta plass i det offentlige rom. Historiene til fremtredende kvinner som ble truet og fikk beskjed om at de var så stygge og feite at de ikke burde åpne kjeften rystet mange. Avsenderne var anonyme menn.Unge jenter skal være pene, deilige og fremstå som tilgjengelige, noe profiler både på Facebook og deiligst.no kan bekrefte med et kjapt tastetrykk.

Unge menn oppfordres til å vurdere objektene. Det er ingen nyhet at folk påvirkes av samfunnet vi lever i, men det er et stort håp knyttet til at folk også kan påvirke samfunnet. Vi må vise unge jenter at det er viktigere å bli verdsatt for det man sier og gjør enn hvordan man ser ut. Vi må begrense reklamen i det offentlige rom og merke retusjert reklame. Vi kan skjerpe aldersgrensene for plastisk kirurgi og hver og en av oss kan ta ansvar for å melde kjønnsstereotyp reklame til Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Det handler om å ta tilbake makta over kroppen sin og hodet sitt. Skjønnhetstyranniet er dyrt og helseskadelig. I tillegg er det lite nevenyttig at kvinner bruker energien sin på å kontrollere kropp og utseende framfor å delta i samfunnet.

Jeg har et ønske for sommeren. At alle verdens kvinner skal ligge med kroppen i sola og tankene i skyggen. Tenk hvor fin høsten kan bli da!

Vi skader oss, plager oss og blakker oss for å komme ett skritt nærmere målet, men sannheten er at ikke engang idealene lever opp til seg selv.

Artikkeltags