Alle lo av denne automaten. Nå har de fått svar på mysteriet

MYSTERIET ER LØST: Mange har undret seg over hvorfor de har fått en SMS fra banken sin om at de ikke får kjøpe brus fordi denne automaten har adresse i Namibia i Afrika. De har nå fått svar. Fotmontasje. Foto: Helle Østvik / Privat

MYSTERIET ER LØST: Mange har undret seg over hvorfor de har fått en SMS fra banken sin om at de ikke får kjøpe brus fordi denne automaten har adresse i Namibia i Afrika. De har nå fått svar. Fotmontasje. Foto: Helle Østvik / Privat

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Godt gjort at det går an å oppstå en slik feil, sier Lena Kristin Bull. Hun flirer like mye som Tone-Lise Hansen og Kai Lund.

DEL

Kai Lund lo høylytt da han så SMSen fra banken hans da han skulle kjøpe brusen fra denne automaten på Hammerfest lufthavn i forrige uke:

«Ditt kort er forsøkt brukt i Namibia. Kortet har regionsperre, som du kan endre i mobil- eller nettbank eller om du kan ringe 0047 915 09191»

Han betegnet det som meget eksotisk og en spesiell opplevelse. Komisk rett og slett. 

Dette skriver iFinnmark.

Nektet å tro det

Da iFinnmark ringte firmaet som eier automaten, Guleng Kaffesystemer AS, opplyste daglig leder at Kais historie virket så merkelig at han ikke ville tro at den var sann.

– Det er som å bli skulle truffet av lynet, hvis det skal ha sammenheng med betalingsautomatene, sa Tor Arild Guleng om sannsynligheten for at betalingsterminalen kunne være årsaken.

Men det var sant

I så fall har lynet slått ned mange ganger i sommer. Både Tone-Lise Hansen fra Honningsvåg og Lena Kristin Bull fra Tromsø har nemlig opplevd akkurat det samme.

Sistnevnte klarte ikke få seg til å bli bekymret over SMSen fra banken om Namibia.

–Nei, det var liksom så urealistisk den SMSen at den mest bare ble komisk. Men da jeg kom hjem måtte jeg ta det litt mer alvorlig i tilfelle det skulle være noe galt med kortet, sier hun.

Og legger til:

– Men det var mest bare til å flire av. Det er godt gjort at det går an å oppstå en slik feil.

Eksperter har sjekket saken grundig

Heller ikke Nayax Norge, som har service og vedlikehold av disse kortterminalene, ville tro det. De mente at Kai Lund må ha blitt feilinformert fra banken sin da han fikk beskjed om at automaten hadde adresse i Namibia, selv om den sto fysisk i Hammerfest og var registret på et firma i Oslo.

Men mandag ble Kai Lund oppringt av Elektroniske Betalings Systemer AS (EBS). Med hjelp fra han og fra bankutskrifter fra hans bank, har EBS undersøkt saken.

– EBS har sjekket dette grundig og det har vist seg at det var en sikkerhetsparameter på en av automatene som var feil konfigurert. Dette er korrigert, og EBS påpekte over for meg at det aldri kunne skjedd noen feilbelastning som følge av dette. Heller motsatt, som jeg opplevde. Nettopp at jeg ikke fikk handlet, sier Kai Lund.

Dette var feilen

Eier av automaten Tor Arild Guleng opplyser at feilen oppsto i forbindelse med opprettingen av brukerprofilen til betalingsenheten.

– Her er det valgt feil land som betalingsenheten igjen har kommunisert når transaksjonen skulle gjennomføres, derav problemene med dem som har regionsperrer på kortene sine. Ingen praktisk betydning utover dette, sier han.

Transaksjonen har altså aldri gått gjennom Namibia, men banken har fått beskjed om at automaten har adresse i Namibia. Ergo ble transisjonene avvist.

Den forrige automaten var like komisk

Men tro det eller ei: Den gamle brusautomaten på Hammerfest lufthavn og som nå er byttet ut, var verre. Det bekrefter Lars Halvor Uthus fra Hammerfest.

Han sier at den gamle automaten brukte å varsle ifra med en stemme når en transaksjon gikk gjennom eller ikke.

– Den brukte å si at konto er belastet etter at man har fått brusen og fikk betalt. Men jeg husker en gang at det gikk minimum 5 til 10 minutter etter at en kunde fikk brusen at automaten plutselig sa at konto ble ikke belastet. Da måtte man le litt!

Artikkeltags