Utdanningen er den eneste i sitt slag i Norge. Nå tar Tommy over – og har el-fly i bestilling

PÅ VINGENE: Tommy Flakk er ny sjef for UTSA, universitetets flygerutdanning på Bardufoss.

PÅ VINGENE: Tommy Flakk er ny sjef for UTSA, universitetets flygerutdanning på Bardufoss. Foto:

Tommy Flakk ble uteksaminert som pilot i 2007. Nå tar han over som leder for luftfartsutdanningen på Bardufoss.

DEL

Det vil si: Han har egentlig tatt over. Tommy Flakk hadde første arbeidsdag som skolesjef for UTSA (University of Tromsø School of Aviation) allerede 1. september.

– Jeg har jobbet som instruktør tidligere, men med et mye mer begrenset ansvarsområde. Nå har jeg plutselig ansvaret for hele utdanningen, instruktørene, oppfølging av studenter, sier Flakk til Nordlys.

Ferdigutdannede piloter

Han ble ferdigutdannet som pilot i 2007 og fikk instruktørrettighetene året etter. Siden har han jobbet som instruktør i både klubb og ved flyskoler, før han begynte ved Universitetet i Tromsø for tre år siden.

Nå har han ansvaret for UTSAs 48 studenter.

– Det er en del flere baller i lufta samtidig, enn jeg hadde tidligere, sier Flakk.

Det første kullet ved universitets flygeskole, startet i 2008. Ennå er UTSA Norges eneste statlige finansierte, sivile flygerutdanning. De holder til på Bardufoss, men bachelorstudentene må unnagjøre det første året i Tromsø – før de får innta cockpiten.

– Det første året er mer teoretisk bakgrunnskunnskap, både innen flyfag og andre fag. De to siste årene av bacheloren, skjer her på Bardufoss. Det er den operative utdannelsen – litt mer praktisk rettet, men også en del teori, forklarer Flakk og legger til:

– Studentene starter helt på scratch, men når de er ferdige hos oss, er de kvalifiserte til å søke hvilket som helst kommersielt flyselskap som styrmenn. Den grunnleggende pilotutdanningen skjer hos oss.

Åtte fly totalt

Skolen har i dag åtte flymaskiner – seks enmotors Cessna 182 og to tomotors Piper PA-31 Navajo. I tillegg bruker studentene flysimulator.

– Slik kan de trene på andre settinger og scenarioer, enn det vi klarer i det virkelige liv, sier Flakk.

Snart har også UTSA nye fly på vingene: El-fly. De har gått til innkjøp av to elektriske Pipistrell Alpha Electro, i første omgang som en del av et forskningsprosjekt.

– Det er ganske populært med el for tiden, både bil og i husholdningen. Det tvinger seg fram i flybransjen også. Da vil vi prøve å bidra, sier Flakk.

– Dersom man får det til å lykkes, er det en stor gevinst å hente. Men det er helt, helt i startgropa – og ikke utbredt på noen som helst måte. Sånn sett er det en barriere man skal vinne over, før man kan si at dette er veien å gå, fortsetter han.

Ikke for studentbruk

At UTSA får testet ut flyene i arktiske omgivelser, er av stor nytte, forklarer han videre. De elektriske flyene er ikke på plass ennå, men Flakk håper at mye er i boks i løpet av måneden.

– Det er ikke noe kommersielt storfly, men ny teknologi, presiserer han.

Flyene vil imidlertid ikke brukes av studentene.

– Skolen må sette ganske klare føringer for hvordan vi skal forske på dette, med dedikerte, erfarne instruktører. Det gjør vi i tillegg til å drive skole og utdanning av piloter, sier Flakk.

– Men hvem vet? Om noen år, når vi har erfaringen, er det kanskje noe for studentene også. Vi får se, legger han til avslutningsvis.

Artikkeltags