(Nord24)

- Nye direkteruter er vinn-vinn for lokalt næringsliv, både fordi det vil bidra til økt turisme og dermed verdiskaping og arbeidsplasser. I tillegg er det positivt for eksportnæringa, ikke minst for frakt av fisk, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nilsen - som ikke kan love oss rutene som står på kartet (mer om det senere i saken).

En 60 år gammel avtale gjør at SAS fortsatt er det eneste selskapet i Skandinavia som har lov til å fly over russisk luftrom i Sibir. Men i et møte onsdag og torsdag denne uken kan dette endre seg. Da skal representanter fra norske myndigheter sammen med sine kolleger i resten av Skandinavia i møte med russiske myndigheter hvor rettighetene til å fly gjennom Sibir-korridoren skal behandles.

- En tillatelse for oss til å fly denne korridoren vil gi Norge kjempemuligheter  i form av verdiskaping og nye arbeidsplasser– ikke minst for Nord-Norge. Det kan også gi en mulighet for å sette opp en direkterute mellom Tromsø og Tokyo, sier Norwegians kommunikasjonssjef til Nord24.no.

 

Lokalt er en positiv

Forhandlingene med Russland skulle opprinnelig funnet sted i februar, men ble utsatt til april. Nå er et nytt møte avtalt 8. og 9. november. Norwegian har i mellomtiden brukt tiden godt for å fremme mulighetene som ligger for de ulike delene av landet dersom de får denne tillatelsen.

De har i oktober blant annet hatt møte med NHO region Troms og Svalbard, Visit Tromsø og Tromsø kommune.

- Flere flyruter er viktig både for reiselivsnæringen og eksportnæringen i Nord-Norge, sier NHO sin regiondirektør Målfrid Baik og reiselivssjef Chris Hudson i Visit Tromsø.

Dette presenterte Norwegian

 

Norwegian har gitt Nord24.no tilgang på materiellet de brukte i møtet med Tromsø-aktørene i oktober. Her framkommer det potensielle ruter fra Tromsø både til Asia og USA - gitt amerikansk tollklarering på OSL og overflygingsrettigheter.

- Nye direkteruter er vinn-vinn for lokalt næringsliv, både fordi det vil bidra til økt turisme og dermed verdiskaping og arbeidsplasser. I tillegg er det positivt for eksportnæringa, ikke minst for frakt av fisk, sier Sandaker-Nilsen.

- Men er slike direkteruter fra Tromsø til Asia noe dere har konkrete planer om?

- Vi ser absolutt et potensiale i ruter mellom Tromsø og destinasjoner i Asia, men jeg kan ikke her og nå love hvilke ruter som vil komme, først må vi få like muligheter som SAS. Det har vi ikke fordi Sibir-korridoren er stengt for oss i dag, sier kommunikasjonssjefen i Norwegian.

- Når en snakker om frakt, vil det jo dreie seg om større flytyper. Er det egentlig mulig å bruke Dreamliner i Tromsø på en så lang direkterute?

- Ja, det er det. Både Dreamliner og de nye Airbus-flyene som kommer i 2019, vil kunne operere fra Tromsø, sier han.

Sandaker-Nilsen mener at Nord-Norge uansett også vil nyte godt av flere direkteruter til Oslo.

- Nord-Norge vil også nyte godt av flere direkteruter til Oslo, fordi både asiatiske og amerikanske turister reiser videre nordover, sier han.