– Ves Telenor ikkje vil lever det kundan betal førr vil eg ærbødigst spør om å få betal førr det vi får. I skrivende stund sku det bli sånn ca 29.50,- pr måned

Sten Hansen (41) så seg lei på dårlig nett.

Sten Hansen (41) så seg lei på dårlig nett.

Artikkelen er over 4 år gammel

Sten Hansen har spurt Telenor om det er en samordnet aksjon fra dem og veimyndighetene for å få bygda isolert fortest mulig. Han fikk svar.

DEL

Sten Hansen så seg lei av dårlig nett nå i helga. Han postet på Facebook hva han syntes om Telenors prioriteringer (les hva han skrev lenger ned i artikkelen).

Sten Hansen i Laukvik går så langt som å spørre Telenor om det er en samordnet aksjon fra Telenor og veimyndighetene for å få Laukvik isolert fortest mulig.

 For både nett og veier gir befolkningen grå hår på hodet, skriver Hansen i sitt innlegg på Facebook.

Ingen konspirasjon

Svaret fra Telenor på Facebook kommer fra kundebehandler Sander.

Han forsikrer om at det ikke er tale om noe konspirasjon mot innbyggerne i Laukvika, men at det trege nettet skyldes en sentral som skal bygges ut. Dette skal skje før eller etter nyttår.

Hansen er ikke imponert over svaret.

– Vi er tidligere blitt lovet ny sentral i år, og nå sier de at den kan komme over nyttår, sier han til Lofotposten.

DETTE SKRIVER STEN HANSEN TIL TELENOR:

«Blir det nu nåkka særlig trægar nætt i Laukvik må vi gå over tel brevduer og postit-lappa førr å få kommunisert med omverdenen!!

Eg lura på om det e en slags samordna aksjon fra Telenor Norge og veimyndigheitan førr å få oss isolert fortest mulig førr her gir vei og nett like mange gråe hår på knoilln tel teldels onge folk!!!

Eg huska når eg va mainnsjitonge og førr det mæste va tel ængstelse førr mine hardt prøvde foreldre,då sto de på venteliste i fleire år førr å få innlagt kobbartråd med en talartut i enden.....ska vi telbake dit?

Nu trur eg farkusen meg det e på tide at Norges største teleselskap vend auan sine mot Norge og de som har vært med på å bygg opp selskapet såpass at lederlønningene e på høyde med fleire lands BNP og gjer oss det vi vitterlig betal førr i stedet førr å kast bort pængan på korrupte tykjepelka i India og deres like!!

Ves Telenor ikkje vil lever det kundan betal førr vil eg ærbødigst spør om å få betal førr det vi får.......i skrivende stund sku det bli sånn ca 29.50,- pr måned.

God helg og god bedring....»

Kompensasjon

Hansen synes det er for dårlig å ha en hastighet på 0,5 Mbit/s når man egentlig har betalt for opp til 10 Mbit/s.

– Ingen er fornøyd om de går på butikken og kjøper en liter med melk, men bare får en desiliter, sier han.

Han ble tilbudt en kompensasjon på 349 kroner fra Telenor, noe som er en månedsbetaling for det abonnementet han nå har, eventuelt differansen mellom 10 mb-abonnementet og 5 mb-abonnementet for Telenor over syv måneder.

Men dette mener Hansen ikke er tilstrekkelig. Han mener en passende pris på dagens nett er 29 kroner per måned.

Skjermdump at hastighetstesten Sten Hansen gjorde hjemme hos seg selv. (Foto: Privat)

 

Konkurrent på trappene

Trollfjordkraft er trumfkortet til Hansen.

– De har lovet oss et tilbud i løpet av måneden, og med langt bedre hastighet, sier Hansen.

Han mener derfor Telenor må få opp tempoet med oppgraderingen av sentralen, slik at de ikke mister kundene sine.

Ny sentral i høst

Telenor lover at de to sentralene i Laukvik vil gjennomgå oppgraderinger i løpet av høsten.

Telenor har i dag 128 kunder på de to sentralene i Laukvik. De to sentralene kommer til å bli oppgradert i perioden oktober-desember i år, sier moderniseringsdirektør i Telenor, Arne Quist Christensen.

Jo nærmere sentralen, jo kjappere nett

– Vi har et stort moderniseringsprogram som pågår over hele Norge nå, der vi oppgraderer gamle sentraler. Etter oppgraderingen så vil vi i stedet for å kunne tilby en maks hastighet på 8 Mbit/s, levere en hastighet på 50 Mbit/s og etter hvert også høyere hastigheter, sier Christensen.

Dette gjelder dem som bor i rimelig avstand fra sentralene. De som bor 1,2 til 1,3 kilometer unna kan få opp mot 30 Mbit/s, forklarer moderniseringsdirektøren.

Det vurderes også hvorvidt man skal sette opp minisentraler som kan forsyne Delp og Strømsnes.

– Men det er litt avhengig av hvilke hastigheter som er når vi har oppgradert de to eksisterende sentralene og antall interesserte kunder, sier Christensen.

Fjerner flaskehals

I tillegg til å oppgradere selve sentralene, oppgraderer Telenor også den gamle radiolinjen som leder inn til sentralene.

– Dette vil ta bort flaskehalsen på kapasiteten inn til sentralen, sier Christensen.

Han forklarer at også selve nettet blir gjennomgått under utbedringene.

Når det gjelder kompensasjonen Hansen etterspør, så sier Christensen at kundeservice har en dialog med den enkelte kunde som klager om dette.

Artikkeltags