Legger ned 16 filialer - hadde 1,6 milliarder i overskudd etter 3. kvartal

DEL

Sparebanken Nord-Norge fortsetter å levere sterk tall. I dag ble tallene for 3. kvartal offentliggjort. De viser et overskudd på drøyt 1,6 milliarder.

– Både våre tradisjonelle konkurrenter og helt nye konkurrenter puster oss i nakken. Det gjør at vi både må ha fokus på å levere tjenester som svarer til kundens forventninger, og vi må gjøre mer for mindre – altså ha et tydelig kostnadsfokus. Det mener jeg disse resultatene viser at vi mestrer, men vi må belage oss på å jobbe enda hardere i tiden som kommer, sier konsernsjef Liv Ulriksen i en pressemelding.

Hun sier at koronakrisen fortsatt vil prege hverdagen.

– Smitteoppblomstringen vi er vitne til, og det faktum at vi fortsatt ikke har klar noen vaksine, gjør at usikkerheten fortsatt er stor. Deler av næringslivet ligger nede, mens andre deler fortsatt er stimulert gjennom statlige ordninger. Hvilke permanente konsekvenser korona vil gi vet vi ikke ennå, men heldigvis ser det så langt ut som om nordnorsk næringsliv klarer seg godt. Det er helt klart også en medvirkende årsak til at vi leverer som vi gjør.

Hun erkjenner også at hun skjønner at folk reagerer på filialnedleggelsene samtidig som banken går så det suser.

– For noen er det sikkert vanskelig å forstå behovet for å spare penger når resultatene er gode. Men jeg er overbevist om at dette er den eneste måten vi kan forbli en selvstendig bank med hovedkontor i Nord-Norge. Vi må levere like gode resultater som de bankene vi sammenligner oss med. Dette innebærer også å ta smertefulle grep som det vi nå gjør, og vi må ta dem i tide. Digitale flater er de prefererte kanalene for de aller fleste av kundene våre. 50 millioner innlogginger i mobilbanken det siste året understreker det. Samtidig er det viktig å understreke at cirka 95 prosent av den nordnorske befolkningen fortsatt har en filial i sitt nærområde, og vi vil også fremover kombinere det fysiske med det digitale. Vi har planer om å utvide tjenestetilbudet ved våre 15 kontorer. Samtidig må vi kontinuerlig tilpasse oss kundebehovene, og det betyr også at vi må ha kostnadsmessig rom for å satse tungt på digitale tjenester, sier Liv Ulriksen.

Veksten innenfor utlån siste året er på henholdsvis 3,3 prosent (personmarkedet) og 10,9 (næringsliv).

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken