Unødig sommel

Artikkelen er over 10 år gammel
DEL

Leder DET ER beklagelig at Samferdselsdepartementet ikke klarer å ha hurtigruteanbudet klart før det politiske Norge tar sommerferie.

SELVSAGT er det synd for Hurtigruten som er i alvorlig trøbbel. Ledelse og ansatte jobber målrettet med en snuoperasjon. Men også for Kyst-Norge og samfunn langs leia er det dumt med videre usikkerhet.

DET ER i tillegg beklagelig i forhold til de andre aktørene i prosessen, de som skutt inn eller lånt Hurtigruten penger; aksjonærer og banker. Akkurat som selskapets ledelse har de forutsatt at de nasjonale myndighetene ville stå ved sine bidrag innen avtalt tid.

TJENESTEN skulle legges ut på anbud tre år før tiden. Ny drift skulle etter planen være en realitet fra 2010. Nå blir det i stedet sommer og høst før dokumentene er klare, så skal selskapene regne og planlegge, før Samferdselsdepartementet tar en beslutning.

DET høres mer ut som 2011 enn 2010 før en ny hurtigruteavtale er på plass og skipene anløper kysten i samsvar med denne. Det framstår som pussig at departementet ikke har kommet lenger i arbeidet. Er ikke hurtigruteavtalen et prioritert område for de rødgrønne?

VI TROR fokuset har sviktet i departementet. Skjønner de hvor utfordrende situasjonen er for Hurtigruten Og forstår de at politiske avgjørelser gjør en avgjørende forskjell.

HØYRES Ivar Kristiansen påpeker betimelig at svaret om forsinkelse er et svært dårlig svar i en situasjon der egenkapital renner ut hver dag.

STATSRÅD Liv Signe Navarsete bør imidlertid merke seg at en vesentlig forutsetning for fortgang er til stede. Stortingsflertallet stiller seg bak hovedlinjene i saken.

FLERTALLET ønsket hovedtrekkene i seilingsmønsteret opprettholdt. De vil ha anløp til alle dagens 34 havner, 11 skip i rute og en 8-årsavtale, så vidt vi forstår.

DERMED kan departementet legge tjenesten ut på anbud i kveld med samme seilingsmønster som i dag, som stortingsrepresentant Geir Ketil Hansen fra SV har påpekt. Vi er ikke i stand til å se at noe kan hindre det.

Det høres mer ut som 2011 enn 2010 før en ny hurtigruteavtale er på plass.

Artikkeltags