Solid samhandling

Foto: Rune Bjørkli

Foto: Rune Bjørkli

Artikkelen er over 6 år gammel

Med større reiselivsenheter kan man tilby et mangfold av produkter, med større kraft og med rett kompetanse, mener Nordlys' sjefredaktør.

DEL

Leder SENTERPARTIETS Irene Lange Nordahl advarer nå lokalpolitikere mot å blande seg inn i struktureringen av reiselivets destinasjonsselskaper. Nordahl mener politikk og følelser må legges til side, og at det er reine næringsmessige hensyn som må få lov til å vektlegges i prosessen. Nordahls advarsel er klok, og bør virke disiplinerende på stemmer og krefter som har en hang til å blande seg inn straks det blir spørsmål om geografi.

I DAG er det hele 250 destinasjonsselskaper i Norge. I løpet av de neste fem årene skal antallet halveres. Målet er å komme ned i seks landsdelsselskaper, som dagens Nordnorsk reiseliv, og fra tre til åtte destinasjonsselskaper i regionene. Målsettingen med struktureringen er en mer effektiv bruk av den såkalte «reiselivsmilliarden» - pengene det offentlige årlig bruker til å utvikle reiselivet hvert år.

VI TROR det er klokt å komme ned på et så lavt antall reiselivsselskaper som overhodet mulig, selv i en mangfoldig landsdel som Nord-Norge. Selskap er nemlig ikke synonymt med produkt. Tvert imot kan man med større enheter tilby et mangfold av produkter, med større kraft og med rett kompetanse. Med få enheter er det også lettere å se synergier mellom de forskjellige aktørene og det de kan tilby. Summen vil bli flere og mer fornøyde turister.

DET HYGGELIGE er at næringa forstår denne dynamikken, og tar egne initiativ. I lørdagens papirutgave av Nordlys kunne vi lese om fem reiselivsbedrifter som har gått sammen om bookingselskapet Tromsø Adventure. De fem aktørene, som i sum omsetter for 100 millioner kroner, søker å utfylle hverandre. Sammen skal de tilby alt fra overnatting til ukesturer med hund og slede og hvalsafari, det hele tilpasset markedsføringen til Nordnorsk reiseliv og Visit Norway. Målet er vekst, og at selskapet på sikt kan omfatte enda flere aktører. Slikt samarbeid bør også inspirere andre aktører i nord, ikke bare i reiselivet.

Vi tror det er klokt å komme ned på et så lavt antall reiselivsselskaper som mulig

Artikkeltags