<i>Vi vil gi folk i nord mulighet til å følge valget på nordnorske premisser</i>

Programlederne Oddvar Nygård og Jostein Larsen Østring får besøk av valgeksperter, lokale toppolitikere og en og annen overraskelse, mens Jørn Normann Pedersen(i midten) jakter intervjuobjekter som utegående reporter.

Programlederne Oddvar Nygård og Jostein Larsen Østring får besøk av valgeksperter, lokale toppolitikere og en og annen overraskelse, mens Jørn Normann Pedersen(i midten) jakter intervjuobjekter som utegående reporter. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

MÅLET vårt er å levere et relevant produkt, ikke bare i form av innhold. Men også ved å utnytte teknologien, skriver sjefsredaktør Anders Opdahl.

DEL

Kommentar I KVELD strømmer Nordlys for første gang en større web-TV-produksjon direkte. Det er valg, og vi har tatt mål av oss å gi folk i nord mulighet til å følge opptellingen på nordnorske premisser. Her møter du ikke Fabian Stang, Petter Stordalen eller telleformenn fra en liten innlandskommune på Østlandet. I studio har vi nordnorske gjester, nordnorske eksperter og nordnorsk underholdning. Utover kvelden får vi også besøk av toppkandidatene, vinnere og tapere. Vi går direkte med løpende stemningsrapporter fra valgvaker og stemmelokaler, i tillegg til at vi får inn analyser fra både Finnmark og Nordland.

MÅLET vårt er å levere et relevant produkt, ikke bare i form av innhold. Men også ved å utnytte teknologien.

DU HAR sikkert lagt merke til at vi det siste halvåret har lagt stadig flere ressurser inn i vår web-TV-satsing. På sett og vis er valgsendingen et signal om hvordan vi vil utvikle denne Nordlys-dimensjonen utover høsten.

Vi kommer aldri til å konkurrere med NRK om å ha de flotteste vignettene, det beste lyset eller den fineste sminken. Vår styrke ligger i organisasjonens grunngen: i nyhetsformidlingen. Kort fortalt betyr det at vi vil tilby levende nyhetsbilder mens de skjer. Både i form av innslag, som i dag. Men også i form av direktesendinger. Ikke til planlagte tidspunkter, men prioritert etter nyhetsverdi. Kort fortalt skal vi utnytte teknologien når det er nødvendig. Når informasjonsbehovet blir sterkt, går vi direkte. Ikke bare med tekst. Men også med levende bilder.

I LIKHET med samfunnet for øvrig merker vi i de tradisjonelle mediene globaliseringen sterkt. Facebook og Google, fritatt for samfunnsansvar og lokal forankring, gjør stadig forsøk på å forsyne seg i vårt mediemarked. Skal vi overleve som de viktigste aktørene er vi avhengig av å opprettholde, og helst styrke våre posisjoner.

For Nordlys’ del handler det om å ha en bred produktportefølje. Nyhetsavisa på papir blir fortsatt viktig i mange år, klart. Og vi må være ledende på nett og mobil.

Men kanskje viktigst; vi må ha som ambisjon å være best på de plattformene leserne velger i morgen. Det gjør vi ved å ta grep i dag.

Godt valg.

LES MER: - En sending fri for trøndere, bergensere og Oslo-folk

Vi kommer aldri til å konkurrere med NRK om å ha de flotteste vignettene, det beste lyset eller den fineste sminken. Vår styrke ligger i organisasjonens grunngen: i nyhetsformidlingen.

Artikkeltags