Piloten visste ikke at 700 kg tungt lodd var festet til helikopteret – måtte nødlande

Her står maskinen fra HeliScan, etter at den måtte lande midt i skogen noen kilometer fra Fossbakken i Indre Troms. (Foto: Jon Henrik Larsen/Salangen-Nyheter.com)

Her står maskinen fra HeliScan, etter at den måtte lande midt i skogen noen kilometer fra Fossbakken i Indre Troms. (Foto: Jon Henrik Larsen/Salangen-Nyheter.com)

Artikkelen er over 2 år gammel

I fjor sommer måtte et helikopter nødlande i skogen. Nå har man funnet årsaken.

DEL

Helikopterpiloten trodde han skulle frakte personell da han tok av, men under heliopteret hang det last.

Uforberedt på lasten tok helikopteret av på en måte som ga et rykk gjennom helikopteret slik at piloten valgte å nødlande.

700 kg lodd

Det var i fjor sommer, 20. juli, at nødlandinga skjedde ved Fossbakken i Lavangen kommune i Troms. Maskinen, et Airbus-helikoter fra Heli-Scan, jobbet med linjestrekking.

Ifølge rapporten til Havarikommisjonen, som kom ut torsdag, hadde helikopteret satt av personell. Samtidig ble last – og et 700 kg tungt lodd – festet ved hjelp av long line uten at piloten var kjent med  dette. Da helikopteret tok av igjen, strammet lina seg fire sekunder etter take-off og et rykk i helikopteret oppsto. Da valgte piloten å nødlande i terreng med bjørkeskog.

Uklar beskjed

Ploten slapp uskadd fra sammenstøtet, men det oppstod skader på understell og rotorblader.

Undersøkelsen viser at det gitt en uklar beskjed fra oppdragsgiver som var mulig å misforstå for både pilot og laster. De to  hadde forskjellige oppfatninger av hvilken oppgave som skulle utføres. Lastemannen trodde de skulle utfør linjestrekking, piloten trodde de skulle flytte personell.

I rapporten står det at det ble gitt en upresis beskjed fra entreprenør til pilot og lastemann om henting av personell.

Piloten trodde han måtte fly to runder for å få med alle, mens lastemannen fikk oppfatningen at det kun var en runde med henting av personell.

Denne forskjellen i oppfatning medførte at lastemannen festet longline til helikopterets lastekrok, uten å ha dette avklart med piloten eller forvisset seg om at piloten ble kjent med at så var gjort.

Havarikommisjonen mener at kommunikasjonen sviktet mellom lastemann og piloten. Avslutningsvis skriver STH:

«Ansvaret for en felles forståelse av hva som skal gjennomføres på et oppdrag ligger hos helikopterselskapets utførende personell. Man må informere hverandre om intensjoner og endringer, og bekrefte at informasjon er mottatt.»

Artikkeltags