Dette veiprosjektet vil kutte reisetida i Troms dramatisk

PRINSIPPSKISSE: Dette er en prinsippskisse for Kystveien i Troms.

PRINSIPPSKISSE: Dette er en prinsippskisse for Kystveien i Troms.

Artikkelen er over 4 år gammel

Løfter frem Kystveien fra Tromsø til Harstad.

DEL

Kruttrøyken har knapt lagt seg etter krangelen om ny Kvaløyforbindelse før det neste store samferdselsprosjektet løftes frem, nemlig Kystveien i Troms. Det blir det nye store samferdselsprosjektet i fylket - i alle hvis Høyre får det som de vil.

Veien, som selvsagt tar utgangspunkt i ny Kvaløyforbindelse via Håkøya, skal gå via Ryaforbindelsen,  over Malangen, med ny bru over Målselva, videre sør til Finnsnes, så til Ibestad og til slutt Harstad.

En realisering av kystveien vil dramatisk kutte ned reisetida fra Tromsø til Finnsnes, og i enda større grad, reisetida fra Tromsø til Harstad.

- I stedet for å se hver veistubb hver for seg, ser vi alt i ett, sier ordfører i Ibestad, Dag Sigurd Brustind på pressekonferansen Høyre-politikerne innkalte til i ei solfylt Telegrafbukt fredag.

Bak dem blinker malangsfjellene og drømmen om en enhetlig kystvei. Men når, hvordan og hvem som skal realisere den, var det ikke mange svar på.

Direkte rute

I dag tar raskeste vei fra Tromsø til Harstad rundt fire timer på E8, E6 og E10, mens Tromsø-Finnsnes er en drøy to timers kjøretur via europaveiene og inn ved Buktamoen.

Kystveien vil holde en langt mer direkte rute. Bruforbindelsen Karlstad-Gullhav AL skriver at avstanden Tromsø-Finnsnes kuttes med sju mil og Tromsø-Harstad med hele 15 mil.

- Dette er ikke valgflesk, men en av sakene vi ønsker å satse på hvis vi får styre etter valget, sier fylkesrådsleder Line Fusdahl (H).

Politikerne er enige om at staten må på banen for at prosjektet skal bli realisert. Men de vil ikke love seg vekk på når det kan bli en mulighet.

- Vi må vise at vi kan tenke helhetlig og stort, slik de for eksempel har gjort på Vestlandet, sier Brustind.

TENKER STORT: Kristian Støback Wilhelmsen (ordførerkandidat Tromsø), Ole-Johan Rødvei (ordførerkandidat og ordfører i Balsfjord, Line Fusdahl (fylkesrådsleder og andrekandidat ved høstens fylkestingsvalg) og Dag Sigurd Brustind (ordfører i Ibestad) vil ha en enhetlig kystvei fra Tromsø til Harstad som vil forkorte dagens reiselengde med 15 mil.

TENKER STORT: Kristian Støback Wilhelmsen (ordførerkandidat Tromsø), Ole-Johan Rødvei (ordførerkandidat og ordfører i Balsfjord, Line Fusdahl (fylkesrådsleder og andrekandidat ved høstens fylkestingsvalg) og Dag Sigurd Brustind (ordfører i Ibestad) vil ha en enhetlig kystvei fra Tromsø til Harstad som vil forkorte dagens reiselengde med 15 mil.

Nye næringsmuligheter

Ole-Johan Rødvei (fylkesordførerkandidat og ordfører i Balsfjord) mener prosjektet vil skape nye næringsmuligheter og befolkningsvekst i byene som blir knyttet raskere sammen gjennom veien.

Han anslår at reisetiden mellom Tromsø og Harstad vil bli kortet ned med omtrent 1,5 timer. Avhengig av fart og veistandard.

- Og veistandarden vil bli bra, slår Rødvei fast.

Kysteveien er ingen ny idé, men Høyre-politikerne vil løfte saken fram i valgkampen. Utspillet kommer like etter at byrådet i Tromsø lanserte tunnel fra Holt til Håkøya som den mest ønskede Kvaløyforbindelsen. Kystveien skal også starte der.

Les mer: Prestbakmo raser mot byrådet: – De har ikke bestått prøven som politiske ledere.

Artikkeltags