– Det er vanvittig at det skal brukes 2500 millioner kroner uten å forsøke andre alternativer

Henrik Romsaas.

Henrik Romsaas. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Det er bred enighet i Tromsø om at det er behov for en ny forbindelse det Kvaløya, selv om ikke det beste alternativet foreløpig er spikret. Foruten Miljøpartiet de grønne, er politikerne i Tromsø enig om et alternativ via Håkøya mot Kvaløya. Prosjektet er stipulert til å koste 2,5 milliarder kroner, og det kan ende med brukerbetaling i form av bompenger.

LES OGSÅ: Her er de tre alternativene for ny vei i Tromsø

– Tenk først

Men ikke alle jubler over at det skal bygges ny bru over sundet. Henrik Romsaas er selv ansatt i Tromsø kommune, og har over lengre tid vært ansvarlig for prosjektet Tromsømarka. Nå tar han bladet fra munnen og ber politikere og Statens Vegvesen å tenke seg om.

– Jeg skal være litt forsiktig med hvordan jeg uttaler meg, og når et endelig vedtak er spikret skal jeg selvfølgelig være lojal mot dette. Men når det er sagt, så vil jeg at vi stikker fingeren i jorda og tenker oss om, sier Romsaas.

LES: Nå støtter også hun Håkøya. (Pluss)

– For lite kø

Han mener 2,5 milliarder kroner vil være en overdreven pengebruk på ny bruforbindelse, når ikke engang alternativer for å løse trafikkflokene er vurdert.

– For det første så står bilister i kø mellom fem og femten minutter den dag i dag. Hadde bilistene syntes dette var ille, så ville de valgt andre måter å komme seg til byen på.

Han mener at det lille som er av kø mellom Tromsøya og Kvaløya i dag, kan løses på langt bedre måter enn å bruke så mye penger.

LES: Her vil de bygge ny bru til Kvaløya

Elektrisk

– Flere og flere bruker elsykkel som framkomstmiddel. Man kunne for eksempel subsidiert slike med litt av pengene.

Romsaas sier at han er fullt klar over at ikke alle kan hive seg på sykkel til og fra jobb.

– Selvfølgelig mener jeg ikke at aleneforeldre og foreldre forøvrig med barnehagebarn, skolebarn, må kaste seg på elsykkelen. Det jeg vil fram til, er at vi må få flest mulig til å sykle av de som har mulighet til det.

Samtidig mener Romsaas at kan man også gi bussene førsteretten i trafikken, og etablere ekspressbusser mellom øyene.

– Jeg tror at flere og flere ville benyttet seg av kollektivtransporten, dersom man hver morgen ble sittende i kø og se bussene rase forbi køa.

Artikkeltags