Variert «Nordnorsken»

Artikkelen er over 13 år gammel

Den 58. Nordnorske Kunstutstilling. 64 arbeider av 43 kunstnere. Vises i Tromsø Kunstforening til 15. august.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

En umiddelbar og gledelig observasjon; årets utgave av «Nordnorsken» er ingen småbildeutstilling, som tilfellet ofte har vært. Her er mange betydelige arbeider i monumentalt format. Nyskapningen med jurypris til to modne kunstnere, og valg av to lovende profilkunstnere som får markere seg over et bredere felt, er begge positive grep for å revitalisere vandreutstillingen som snart kan feire sekstiårsjubileum.

Monumentalt

Juryprisvinner Kristin Ytreberg viser to store fotografier på aluminiumsplater Synlig skjult 1 og Synlig skjult 2 i format 150 x 100. Stramme komposisjoner med skulpturell, som optisk effekt, der hun har fotografert gjennom en slags metallrist. Den andre juryprisvinneren er Brynhild Bye Tiller med figurativ poesi i Kvinne under seil, i format 200 x 130. Akryl, foto og kull på lerret. En melankolsk kvinneskikkelse avbildet i profil med nedslått blikk, har favnen full av små seilbåter, blått hav mot sorte sidefelt. Øverst i billedflaten skimtes et kvadrat med nok en antydende ansiktsprofil, liggende, omgitt av bølger. Objekt i bevegelse har Kurt Edvin Blix Hansen kalt sitt monumenale verk, hvor monolitter i kuber svever over steinformasjonene de er løsrevet fra. Sort, grått, blått, ørsmå islett av rødt – og store hvite flater. Avdempet, men nyanserik palett i Hugo Aasjords konstruktivistiske Komposisjon i tørrpastell/kull i et mektig format på hele 255 x 135. Torgeir Schjølberg tar også det store anslaget i sin atmosfæriske akvarell Oppklaring mot kvelden 102 x 152 cm. Thor Erdahl viser Lofoten pyramide i kraftfull koloritt gjennom fire årstider. Friske takter i form og farge fra Randi Antonsen i Sorry 1, akryl/tusj. Bjørg Bendiksen Román viser symbolpregede etsninger i gult og fiolett.

Burlesk humor og erotikk

Thor Arne Losnedahl er som alltid en munter fargeklatt med sitt tegneseriepregede maleri hvor grisen har hovedrollen. Til årets Grisefæst er også ulven invitert, mens Rødhette titter storøyd gjennom vinduet på bakkanalen hvor en antastet gris hvor har rustet seg med revolver og ei feit stripekatte flekker tenner som bare Losnedahls katter kan. Burlesk og surrealistisk er Nina Jo Melbøes Budbringeren, hvor hurtigruteskipet har kastet loss i kvinnens hår og bindeleddet er et papirfly. Profilkunstner Anita H. Hanssen viser 15 sjarmerende blyanttegninger i det helt lille format; burleske små historier. Burlesk fantasi er ikke mangelvare hos Marit Victoria Wulff Andreassen heller i finurlige små tegninger som Titts and Ass, hvor kunstneren har skapt den reneste julestjernen, riktig delikat å se til, av mange små brystvorter og anus i sentrum. Mer kjønn i Julekuk-krans ved samme kunstner, foruten en brodert penis i stramei, - Mønster i en overdådig gullramme, signert John Vige Pedersen, debutant i likhet med Wullf Andreassen fra Harstad. Sensuell er debutant Lena Johansen fra Båtsfjord med fotografiet Uten Tittel, hvor kvinnen er utstyrt med en blomsterpotte i skjødet.

Ekspressivt

Reinhardt Søbye har gjennom en årrekke markert seg med sine soldatportretter, hvor han også en stund anvendte stoffdeler fra uniformer i collage. Han har anvendt dukker og lyseblått barneblikk i sterkt uttrykksfulle konstellasjoner. Nå er han representert med to soldatbilder i håndlavert computerprint. Far og sønn i The Revenge og The little Soldier. Sistnevnte får en til å tenke på Grass og «Blikktrommen», men denne marsjerende vesle soldaten bærer maskingevær over skulderen og har blikket senket. Et lite barn med et forunderlig panorma bak seg, et malerisk fjellandskap med elv – og tanks.

Den fine kunstneren Iren Gule viser en ny side på Nordnorsken; figurativ ekspresjonisme. Fire portretter hvor ansiktstrekkene gradvis viskes ut og oppløses totalt. Bare blikket gjenstår – spill levende øyne som stirrer direkte på tilskueren – som fra det hinsidige. Bivoks og foto inngår åpenbart som bestanddeler i teknikken.

Julie Tangviks Future Memories 11 i tusjtegning, er en dystopi av et framtidslaboratorium med kloning, fostre i glass på samlebånd, sprøyter og kanyler, kirurgiske eksperimenter og jakten på det feilfrie menneske.

Profilkunstner Kirsti Tømmervik viser et titall større og mindre bronseskulpturer av dyr og menneskefigurer. Vandreren, Venteren med flere er ekspressive figurskulpturer med lett anstrøk av både Rodin og Giacometti.

Debutant Ann-Mari Arneberg viser estetisk vakre og stilrene objekter med lindetre i bunnen, ett er supplert med bladgull og eggtempera. Lisbeth Eriksen, også debutant, er stillferdig og dekorativ med blomstermønster på stofftrykk kombinert med olje.

Bredde i foto

Fotografene Trym Ivar Bergsmo og Mikael Westh Hammer deltar begge på Nordnorsken for første gang. Bergsmo med det flotte Lasso og Pæsk (vist på FINN 2002), hvor rimfrosten glitrer over trær og mannsrygg, og det rene, sterke Slakteren. Westh Hammer er både forfinet sofistikert og poetisk i blinkskuddet Fugler 1. Kompakt kraft i debutant Åse Løvgrens to monolittbilder, og luftig svev i det lyseblå fra Espen Tollefsen med Flytende stein. Juryen synes å ha hatt sans for kunstnere som vil oppheve tyngdekraften. Toril Johannessen, spennende debutant fra Harstad, lar ganske bokstavelig halve kvinnekroppen fly gjennom lufta i She's a free spirit all the way. Johannesen har også en utrolig ren, luftig og poetisk himmel og hav komposisjon – Uten tittel – med mikroskopiske detaljer. Havspor i Grete Andrea Kvaals kjente Riss -bilder. Hallvard Birkeland er debutant fra Tromsø med Supermann har landet – i en snøtung rognebærklase. Friskt, kvikt og effektfullt.

Alt i alt er det mye positivt å si om den 58.nordnorske kunstutstilling. Den har solide takter, bredde og variasjon.

Artikkeltags