Gå til sidens hovedinnhold

Strålende tall for kinoen

Artikkelen er over 6 år gammel

Nå får eierne også avkasting.

Aurora Kino IKS kan vise til et overskudd på 2,2 millioner i 2013 på tross av alle dommedagsprofetiene rundt norske kinoer.

Selskapet er et Interkommunalt kinoselskap som eies av Tromsø kommune, Alta kommune og Sør-Varanger kommune, og inkluderer kinoen i Tromsø, Alta, Narvik og Kirkenes. Alle kinoene har fine tall å vise til.

– 2013 har vi sett på som en syretest for selskapet siden det var et normalår, og det er utrolig flott å se at vi kommer så godt ut av det, sier en strålende fornøyd styreleder Knut Rye-Holmboe til Nordlys.

– Vi visste i forkant at det ikke var like mange storfilmer som i 2011 på programmet, men de tiltakene vi har gjort har fungert så pass at vi klarer oss uten driftstilskuddet fra kommunen og med en 3 prosent nedgang i antall besøkende, legger Geir Martin Jensen, administrerende direktør, til.

Utbytte til eierne

Kinoen har endelig begynt å komme seg etter den katastrofale Billetten AS konkursen, og klarte i 2012 å komme seg i pluss.

Nå ønsker styret å innstille at en tredjedel av overskuddet går tilbake til eierne.

– Eierne har vært der for oss når det har gått dårlig, så det føles veldig rett at de kan få et utbytte når det nå går så bra. Så vi vil innstille at eierne deler 700.000 kroner mellom seg, og så beholder vi resten av overskuddet for å gjøre selskapet mer robust, sier styreleder.

Halvert gjelden

Aurora Kino IKS har lenge hatt svært mye i gjeld. Den har de klart å halvere gjennom de siste to årene.

– Vi er i en behagelig lånsituasjon per nå, så det er veldig gledelig. Jeg ønsker å berømme Geir Martin og administrasjonen for det er litt av en jobb de har gjort. Vi sto med brukket rygg og de har klart å snu skuta, sier Rye-Holmboe.

Flere tiltak

Grunnene til at kinoen nå drifter i pluss er flere. Blant annet overtok kinoen selv driften av kaféen og kiosken på kinoen 1. januar i år og de mottok i april 2013 et kapitaltilskudd fra eierne.

Nå planlegger de å investere pengene smart, blant annet i en ny og bedre nettside.

– Det er en nødvendig investering. En ny nettside skal treffe dagens marked bedre og vil ha mye høyere kvalitet enn den vi har i dag, sier Jensen.

Kommentarer til denne saken