Melankolsk debut

Artikkelen er over 13 år gammel

Etter å ha vært vokalist i et London-band løsnet det for tromsøgutten Andreas Rønbeck. Nå er han ute med debutplata «The superwish album» under navnet Adrien.

DEL

– Jeg har holdt på med musikk lenge, første gang jeg sang offentlig var som solist i Tromsø Domkirkes guttekor i 1987, smiler Rønbeck, som debuterer på labelen Park Grammofon i Oslo.

I Espen Linds studio

Det var toppidrettsutøver han egentlig skulle bli. Men etter mange skader da han gikk på toppidrettsgymnasiet i Oslo, la han opp og begynte som tekstforfatter i reklamebransjen.

– En veldig overfladisk bransje, og jeg ville satse mer på musikken, sier 29-åringen fra Tromsdalen.

Kompisen Magnus Rostadmo fra Tromsø har skrevet låter for artister som Sissel Kyrkjebø og Espen Lind. Han har også spilt med Briskeby og fikk varme opp for A-ha i Frognerparken i sommer foran 100.000 tilskuere med bandet sitt Girl Happy. Han har hjulpet Rønbeck mye.

– Han var produsenten min i noen år og sørget for at jeg fikk spille inn noen låter i Espen Linds studio helt gratis. Han har dessuten bidratt med deler av et vokalarrangement på plata. Gjennom kjennskapet til tromsømiljøet har jeg fått mye drahjelp.

En periode var han i møter med både Warner og EMI om utgivelse.

– Men det ble mye prat og lite handling.

Flyttet til London

Han tok i stedet turen til London og bosatte seg der.

– Jeg så en annonse i musikktidsskriftet NME om et band som søkte vokalist, og fikk jobben i konkurransen med mange andre lokale sangere. Det var stas, sier han.

– I tillegg til at jeg fikk språket mer under huden var det også veldig inspirerende å bo der.

Da han kom hjem skrev han låten «Leave», om å forlate London.

– Jeg ville spille den inn og betalte for studiotid hos Musikkloftet. Lydtekniker var Vidar Lunden, som driver labelen Park Grammofon på Musikkloftet. Han likte så godt det han hørte at han ville spille inn ei hel plate. Jeg ga ham førti låter og han plukket ut ti som kom med på albumet.

Lunden hentet inn svært habile musikere og i løpet av ei uke var de ti låtene innspilt. Anders Rogg, trommis Torstein Lofthus (Bertine Zetlitz, Silje Nergaard og Maria Solheim, «Shining», Beadi Belle), bassist Kjetil Dalland (Zetlitz), saksofonist Frøydis Grorud (Beat for Beat) samt medlemmer fra Oslo-filharmonien bidro på plata.

Han har skrevet all musikk og alle tekster selv, og beskriver plata som «tvers gjennom melankolsk»

– Den er veldig personlig og sier mye om ting jeg var igjennom da jeg skrev låtene.

LES MER I PAPIRUTGAVEN!

Artikkeltags