Lager spøkelseshistorie om Fugløykalven fyr

Artikkelen er over 14 år gammel

Avfolkinga av Fugløykalven fyr er tema for JAB Films nyeste filmprosjekt. – Det blir en spøkelseshistorie om en fyrvokter som går igjen, sier regissør og manusforfatter Erik Smith Meyer.

DEL

I ei eske merket «Forsiktig» er ti filmruller pakket ned – resultatet av tre dagers filming ute på Fugløykalven fyr. Første etappe er unnagjort. Til sommeren skal de siste opptakene gjøres til det som skal bli en dramatisert kortfilm om avfolkinga av fyret, som er det nordligste punktet i Troms fylke.

Spiller seg selv

– Fugløykalven fyr ligger nord for Nord-Fugløya, mellom Vannøya og Arnøy, og er det fyret i Norge med flest sektorer som båter kan navigere etter. Det er innseilingsfyret fra nord til Norge og er viktig med tanke på supertankertrafikken. Det har også vært viktig som værmeldingstjeneste, men nå er det slutt på værobservasjonene. Det er så værhardt at man får ikke gode mekaniske målinger, forteller produsent John Arvid Berger i JAB Film.

Inntil i fjor var fyret bemannet av bl.a. fyrvokter Frank Håkonsen. Nå er fyret automatisert, fyrvokteren omplassert innen Kystverket og debuterer som skuespiller i rollen som seg selv.

– Innen 2007 skal alle norske fyr automatiseres, og det gjenstår et par stykker som skal avfolkes i løpet av de nærmeste årene. Avfolkinga av fyrene vekker sterke følelser og fortvilelse for dem det angår. Da vi var på kaia på Vannøya kom kona til en fisker og fortalte hvor fortvilte de var. Det handler blant annet om sikkerheta til fiskerne. Fyret hadde mange telefoner daglig fra fiskere – og andre – som ville ha gode værobservasjoner. Vi vil skildre de mer følelsesmessige aspektene ved nedlegging av fyrstasjoner, sier Berger om filmen der også sjarkfisker Gudmund Mikkelsen er med.

Spøkelseshistorie

Det er Erik Smith Meyer som har manus og regi på kortfilmen.

– Det blir en spøkelseshistorie, tilnærmet horror. For det er jo det er for dem det gjelder, sier Smith Meyer om filmen der en fyrvokter går igjen.

– Vi følger hans synsvinkel på historien og tar vare på det menneskelige i det. For automatisering er jo fint, men hva med den menneskelige sjela? spør regissøren.

Ifølge Berger kom ideen til filmen som et resultat av undring og engasjement over hva som foregikk da automatiseringa av norske fyrstasjoner var et hett tema i media.

– Så gjorde vi litt research med tanke på å skulle lage en dramatisert dokumentar, men det ble mer en ren dramafilm. Og vi har fått filme på 35 mm. Det er det altfor sjeldent vi får, derfor ville vi legge vekt på det visuelle, sier Berger.

Filmens fotograf er Bård Grape. Forrige helg fikk han blant annet filme fra helikopter med det eneste 35 mm-kameraet som finnes i landsdelen. Eier: Knut Erik Jensen.

– Vi har leid det av Knut Erik. Det er et gammelt 35 mm kamera som han har bygd opp sjøl. Bare det å jobbe med 35 mm, i forhold til å jobbe video, har en verdi i seg sjøl. Det blir en helt annen seriøsitet, mener Berger.

Pilotprosjekt

Nå skal filmrullene i første omgang til en lab i Danmark. Derfra går de digitalt via bredband tilbake til Norge, til den nystarta filmlaben DryLab i Oslo.

– Vår film er faktisk deres første prosjekt. De har veldig avansert utstyr der vi får gjøre digitalt etterarbeid som gjør at vi kan jobbe mer kreativt med det visuelle og forsterke det. Så det er en verdi for oss at de bruker vår film som et pilotprosjekt for å få hjulene i gang, sier Berger.

Fugløykalven fyr, en slags bakfabel har et totalbudsjett på 430.000 kroner. Nordnorsk Filmsenter har gitt 200.000 i produksjonsstøtte, Norsk kulturråd 100.000 og Karlsøy kommune har gitt 10.000, mens egenkapitalen er på 120.000 kroner.

Målet er å få filmen ferdig til høsten. Og visningssted?

– Festivaler er vel en naturlig plass. Det kan også være aktuelt å få den som forfilm på kino. Dessverre er ikke Tromsø kino med på ordningen som de har i Bergen, Trondheim og Oslo om å vise forfilm på kino...

Artikkeltags