Kraftfullt program fra HTs nye sjef

Hålogaland Teater og Nina E Wester presenterer vårens program for 2013.

Hålogaland Teater og Nina E Wester presenterer vårens program for 2013. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Sjekk hva Hålogaland Teater byr på programmet i vår.

DEL

Nina Wester har sluppet sitt første HT-program. Hun går ambisiøst ut med seks forestillinger på huset, samt gjestespill og satsing utenfor teaterbyggets vegger.

- Jeg har lagt opp til et fargerikt repertoar, med kraftfulle stemmer og viljesterke skuespillere. Ht skal være en arena der man skal tenke høyt og stille spørsmål. En kunstnerisk kraftstasjon for Nord-Norge og Tromsø, sier Wester

Hun har ønsket å øke produksjonstakten ved teateret, samt frekvensen på forestillingene.

- Det skal være bredde, nyskapelse og undersøkende elementer. Det er viktig å rette blikket ut mot landsdelen. HT er en del av den nordnorske identiteten, og det har vært viktig for meg å bruke kunstnere med utgangspunkt i Nord-Norge, sier Wester.

Den påtroppende teatersjefen har laget følgende overskrift for vårprogrammet: Stemmens rett, som tar utgangspunkt i at det er 100 år siden det ble allmenn stemmerett i Norge.

- Jeg gjør dette i utvidet forstand. Hvilke stemmer blir hørt i dag? Hvilke blir ikke hørt? Hvem skriker, hvem hvisker? Dette teaterbygget er jo bygget på et skrik, med et ønske og en vilje om å bli hørt. Vi står midt i et utropstegn. Samtidig er det økonomisk krise i Europa. Vi har vært i det før, på 30-tallet. Jeg lar dette gjennomsyre repertoaret, sier Wester.

- Jeg starter også denne våren med et skrik, legger Wester til, før hun forteller om sitt aller første vårprogram:

Blikktrommen

10. januar har Günter Grass’ «Blikktrommen» premiere på HT, og det er Jon Tombre som har regi. I rollen som Oscar, gutten som nekter å vokse, finner vi unge Sondre Pettersen som er hentet inn fra Jazzlinja ved Konservatoriet i Trondheim, mens rollen som hans mor med de hete hendene gestaltes av Anneli Drecker. Bel Canto har gjort musikken til stykket.

- Dette er et utfordrende og tøft prosjekt. Det handler om sterke følelser og er en ekstremt sanselig materie. Vi utforsker også hva scenerommet kan bety.

Sondre Pettersen har rollen som ungen Oscar.

- Oscar er fullt mentalt utviklet når han blir født. Han vil ikke ta del i den verdenen han ser rundt seg, og skjuler seg bak denne trommende treåringen. På en måte kan han ses som en skikkelig motstandshelt som ser ting de andre ikke gjør. Samtidig er han bare et lite barn, han tar ikke ansvar, og legger all skylt på andre. Han er Jesus og djevelen i ett. Du kan trygt si at det er en utfordrende rolle, ler Pettersen.

Figenscow gjør Dario Fo

Nina Wester ønsker at alle skuespillerne på HT skal gjøre hver sin monolog. Først ut er Krisitan Fr. Figenschow jr. med Dario Fos «Mistero Buffo» – fire såkalte gjøglermonologer.

- De fire monologene er «Gjøglerne kommer», «Den blinde og krøplingen», som er litt tuftet på «den halte hjelper den blinde», «Bryllupet i Kanan» – en helt vanvittig historie, og til slutt «Lasarus oppstandelse», en tekst jeg blir vettskremt av å tenke på at jeg skal gjøre. Det går så fort, det er som en dans der bokstavene bare tyter ut av kjeften på meg, sier Figenschow.

Trine Lise Olsen har rett

I en ny satsing har Nina Wester latt komiker Trine Lise Olsen fått rimelig frie tøyler (dog med Wester selv som regissør) til å lage et stykke om kvinners stemmerett. Olsen skal ut i skolene undercover som lærervikar, samtidig som hun forbereder stykket i teaterversjon.

- Jeg mesker meg i forskjellige tema, og får si litt om hva jeg synes om for eksempel stemmerett, kvinner og samfunnet generelt, sier Olsen, som holder på med å jobbe med teksten nå.

- Jeg gleder meg til å herje med ungdom på deres arena!

Kjønnsskifte og musikk

En av vårens store satsinger er musikalen ”Hedwig and the Angry Inch”. Her har F.A.C.E. og 22-vokalist Per Kristian ”Fox” Trollvik fått hovedrollen – uten å ha satt sine bein på en teaterscene før.

Trollvik spiller rollen som Hedwig, tidligere Hans, som har skiftet kjønn for å få være med kjæresten til USA fra Berlin under muren. Det hele går dog rett i dass, og Hedwig sitter alene igjen i USA. Da bestemmer hun seg for å bli rockestjerne, og hennes historie blir fortalt gjennom band og musikk.

- Jeg tror dette blir råbra. Jeg har ikke stått på en teaterscene før, men med band har jeg stått på scenen mange ganger. Jeg får mye hjel. Og det jeg ikke kan får jeg bare lære meg. Det blir rålett, spøker Trollvik.

Han beskriver stykket som en blanding av Sirkus Merano og Pride Weekend.

Det er Morten Kjærstad som har oversatt kultmusikalen, som altså vises i Norge for aller første gang.

Pippi i Tromsø

I april får Hålogaland Teater besøk av nok en sterk kvinneskikkelse. Eller jenteskikkelse, da. Pippilotta Viktualia Rullegardinia Chrysmyntha Efraimsdatter Langstrømpe inntar scene Vest. Det er Rebekka Nystadbakk som har rollen som Pippi.

- Jeg jobber med å ikke være så flink og firkantet, sier Nystabakk om rollen.

Nystadbakk er kjent for å være engasjert i barn og barns rettigheter, og fikk tidligere i år nasjonal oppmerksomhet da hun sendte daglige postkort til Jens Stoltenberg for å få unger som skulle bli sendt fra Norge til å bli værende. Nystadbakk hørte ikke noe fra statsministeren da, men kanskje gjør hun det i vår – Wester har nemlig invitert Stoltenberg til premieren på Pippi Langstrømpe.

Reprise på Kranes Konditori

Sist på programmet står en oppsetning av Cora Sandels ”Kranes konditori”, dramatisert av Nina Wester selv.

Stykket ble sist satt opp på HT i 1986, da med elsa Lystad i hovedrollen som Katinka Stordal. Denne gangen er det Gjertrud Jynge som får æren.

- Da jeg leste Sandels bok ble jeg helt slått i bakken. Det er en utrolig sterk tekst. Ibsens Nora – og home! Her er det krutt å finne, proklamerer Wester.

Oppsetninga fra 1986 er for øvrig en av HTs største suksesser noen sinne.

Ellers på HT programmet står to gjestespill, samt en nysatsing kalt ”ArtLab”, et samarbeid med RadArt der målet er å skyte fra hofte, utfordre og utforske. Seks artlaber skal gjennomføres i løpet av våren.

Her er vårprogrammet

Påtroppende teatersjef Nina Wester går for et fyldig vårprogram, og har jobbet ut fra hovedfanen «Stemmens rett».

  • Blikktrommen av Günther Grass og Armin Petras. Premiere 10. januar.
  • Mistero Buffo av Dario Fo. Premiere Tromsø 7. februar. Premiere Vadsø 15 januar.
  • Æ har rett! av og med Trine Lise Olsen. Premiere DKS 24. januar. Premiere Tromsø 27. februar.
  • Hedwig and the Angry Inch av John Cameron Mitchell, oversatt av Morten Kjærstad. Premiere 14. februar.
  • Pippi Langstrømpe av Astrid Lindgren. Premiere 18. april.
  • Kranes konditori av Cora Sandel. Premiere 25. april.

Gjestespill:

  • Bakeriet av Katma og Figuteateret i Nordland.
  • Happy birthday, Putin av Rebekka Nystadbakk og Huy Le Vo.
  • ArtLab – månedtlige teaterstunt i samarbeid med Radart.

Artikkeltags