Aggie skal kurse tromsøartister

Artikkelen er over 13 år gammel

I neste uke kommer Aggie «Frost» Peterson og amerikanske Sarah Chanderia til Tromsø for å lære unge artister å markedsføre seg selv.

DEL

Peterson har lenge vært medlem av artistorganisasjonen GramArt, som arrangerer kurset på Tvibit kommende tirsdag. Nå sitter hun i styret.

– Vi hadde et tilsvarende kurs i Oslo for en stund siden, og det var veldig populært, sier hun.

Lang og bred erfaring

– Hovedforedragsholder blir Sarah Chanderia, som har lang erfaring fra musikkbransjen i USA, som bandmedlem, låtskriver og med jobb i et stort amerikansk plateselskap.

Chanderia tar opp en rekke problemstillinger under kurset. Blant annet:

* Hva er galt med din musikkkarriere?

* Hvorfor opplever du ikke mer suksess?

* Hvorfor har du ingen platekontrakt?

* Kanskje er det ingenting i veien med musikken din, bare måten du presenterer den på?

* Og hvis du har kontrakt – hva nå?

* Hva er markedsføring? Når trenger du en biografi, bilder, webside, CD? Og video?

* Hvordan få råd til alt dette?

* Hvorfor er nordmenn så dårlige til å promotere seg selv?

* Hvordan få spillejobber?

Viktig for mange

Aggie Peterson har selv jobbet som artist i en årrekke, og deltok selv på et kurs ganske tidlig.

– Mange nybegynnere går på smeller, enten det gjelder økonomi eller kontrakter, og for meg var kurset veldig nyttig. Når du bestemmer deg for å satse på musikk, er det en del ting du bør vite om bransjen, sier hun.

Kurset er beregnet på nykommere og de litt etablerte i alle sjangere, ikke bare pop og rock.

– Mye har forandret seg i musikkbransjen de siste årene. Før var man avhengig av et plateselskap til nesten alt. I dag kan man gjøre mye mer sjøl, fordi utstyret er mer tilgjengelig. Promoarbeid er enklere, du kan lage egne demoer av høy kvalitet, folk vet mer om planlegging og budsjetter – og man kan selge seg inn til for eksempel By:Larm for å kunne vise seg fram for bransjen.

Og det er disse tipsene hun nå ønsker å dele med andre.

– Selv skal jeg snakke om hvordan man kan bruke internett som markedsføringsvåpen. Det er et billig, men bra virkemiddel, sier Peterson.

Foreløpig har det ikke meldt seg så mange på kurset, men GramArt holder påmeldingsfristen åpen til helt opptil kurset på tirsdag. Da blir det et lengre dagskurs og et litt kortere kveldskurs for de som ikke har anledning på dagtid.

– Det er litt viktig at folk melder seg på. GramArt forsøker å holde kurs rundt om i landet for at ikke alt skal skje i Oslo. Men da er man avhengig av respons, sier Aggie Peterson.

Mye har forandret seg i musikkbransjen de siste årene. Før var man avhengig av et plateselskap til nesten alt. I dag kan man gjøre mye mer sjøl.

Artikkeltags