En oppgradert generasjon

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Nylig feiret World Wide Web – i aller høyeste grad et sosialt verktøy – 20 år. Hvordan preger det oss?

DEL

I min fireårige fartstid som medielærer i videregående skole, har en gjenganger av et hjertesukk hjemsøkt lærerstanden: Hvorfor sitter elevene klint oppi datamaskinene sine hele dagen? Hva er det de driver med? Det er et betimelig spørsmål å stille til aktive brukere generelt og til ungdom spesielt. Her kommer noen svar.

Verktøykasse

World Wide Web (www) er i aller høyeste grad et sosialt verktøy. I dag kan du lage deg profiler og utveksle kontakt via Facebook, Twitter, chi.mp, Flickr, Myspace, Deviantart – lista er lang. Ved Indre Troms Videregående Skole har vi elever fra hele Troms Fylke – fra Nordreisa i nord til Lavangen lengst sør.

Ungdom har venner, familie og bekjente spredt utover regionen – de henter inn informasjon og mingler med mennesker via MSN, Nettby og Facebook. Eksempelvis har LOSA-lærere/elever i Finnmark faktisk brukt MSN som kommunikasjons- og undervisningsmedium med stort hell.

De sender filer med egne arbeider eller underholdning (humor er som kjent en høyt aktet sosial ferdighet). De sender i tillegg musikk de liker, arbeider de har utført ved hjelp av Spotify, prezi.com, Fronter og selvsagt YouTube. De kan også vise sine politiske standpunkt, hjertesaker og støtte via grupper som for eksempel Tromsø Kulturfond – en spenstig satsning initiert av Tvibit-miljøet i Tromsø – du finner den på Facebook.

Klipp og lim og stjel?

Dette virker vel effektivt i en hektisk hverdag? Ja, men de er jo en klipp- og limgenerasjon som stjeler som ravner og ikke aner hva de skal bruke informasjonen de kommer over til? Det samme ble sagt om boktrykkerkunstens innmarsj i Europa: Nå kom mennesket til å glemme hvordan det memorerer og forteller, mange munker måtte ut å forklare trykkskriftens fordeler, andre ble arbeidsledige, da som nå.

Da filmen kom til det unge Norge ville enkelte miljø (på Vestlandet blant annet) forby filmvisninger for barn og ungdom av frykt for manipulering av uskyldige sinn.

Den samme teknologiske skepsisen gjelder for radio, TV, video, mobiltelefoner, mp-3-spillere, xbox og datamaskiner, for å nevne noen av de verktøyene som er en del av vår sosiomedierte hverdag. Forklar meg den prinsipielle forskjellen på et fysisk leksikon, et digitalt leksikon og Wikipedia?

Nøtteknekking

Sosiale koder er til for å knekkes. Som lærer er du en mellomleder rollemessig. Klasseromsledelse krever kunnskap, fokus og engasjement. Derfor markerte vi 20-årsdagene til www ved å lese en tung artikkel om temaet i avisa Morgenbladet.

To klasser på vg2 medier og kommunikasjon leste iherdig og interessert om hvorfor forskere studerer nettopp deres generasjon. Vi stilte spørsmål til artikkelen, kom med egne erfaringer og vurderinger og summerte opp den nye kunnskapen og erkjennelsen av www og 2.0-generasjonens erfaringer.

Slik gis svaret på når læringsutbytte oppstår seg selv: Ny teknologi er spaden man graver fram aktuelle tema som engasjerer elevene med.

Vi har også vært dristige: Vi har fulgt den tragiske Trippeldrapssaken i Tromsø, studert vinklinger, kilder, hvordan finne informasjon om enkeltmennesker, problemstillinger ved valg av vinkling, nyhetsukas profil, varighet samt tegnet spenningskurver for en nyhetssak.

På en uke har elever i medier og kommunikasjon lest to lange artikler i Morgenbladet, diskutert psykisk helsevern og studert nyhetsproduksjon av en grusom sak over nett. Underveis har vi brukt Facebook, MSN, e-post, Wikipedia, de største avisene i Troms-regionen samt tabloidavisene på nett, radio og fjernsyn.

Endelig har vi diskutert etiske aspekter som skjønnsmessige vurderinger fra en redaktørs side, personvern, allmennpreventive og individualpreventive hensyn når slike saker rulles opp: Hva er greit å vite? Hva er ikke greit å få vite? Hvem bør tas hensyn til, og til hvilken tid?

Debatten om psykisk helsevern er noe elevene viser stor interesse og forståelse for. De vet nå hvem Truls Fyhn er og hva han står for.

Deltakelse

Aktivitet er avgjørende for trivsel. Det er en del av jobben: Å beherske mye av den sosiale kodeknekkingen som foregår på nett, samhandling, utveksling av kunnskap (gode nettsteder, programvare samt vurderinger av disse), oppdatering på forskning, nyheter, debatter og liknende.

Kommunikasjonsverktøy via www er nå oppdaget av gründere innen høyre utdanning og hold dere fast: Birmingham City University vil fra høsten tilby utdanning i sosiale nettverk som kommunikasjon- og markedsføringsverktøy. Utdannelsen, som går over ett år, koster nesten 43.000 kroner.

Mye å lære

Hørte dere det? Det betyr at vi har ungdommer rundt oss som faktisk behersker, langt på vei, noe som folk er villig til å betale for: sosial kompetanse via nett samt kommunikasjon via nett. Det er jo utrolig.

Min oppfordring framover er nå: hva skal vi lære de samme ungdommene om eierskap, rettigheter og finansiering når det kommer til www? Skal vi betale for Spotify, Facebook eller ikke? Hva innebærer det at Telenor eier store deler av distribusjonssiden innen kommunikasjon? Hvordan skal designere, artister og filmskapere leve av det de gjør?Har de noen tanker og ideer rundt dette?

Jeg tror det er fullt mulig, i det vi lærer oss å ta ungdommenes aktiviteter på alvor. Vi sees på nett.

Artikkeltags