Øker jakten på enøyde banditter og dekksyndere i Troms

NÅ BLIR DU STOPPET: Statens Vegvesen intensiverer kontrollvirksomheten mot enøyde banditter og nedslitte dekk i Troms i ukene som kommer.

NÅ BLIR DU STOPPET: Statens Vegvesen intensiverer kontrollvirksomheten mot enøyde banditter og nedslitte dekk i Troms i ukene som kommer.

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Slurver du nå med lysene og dekkene, er sjansen for å bli stoppet i Troms de neste ukene svært store. For nå setter Statens vegvesen ekstra mannskap inn mot lettere kjøretøy.

- Vi har rettet fokuset mot lettere kjøretøy og kommer  til å fortsette med det til godt ut i oktober, sier avdelingsdirektør Jørn Simonsen  i Trafikant- og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen region nord.

Det er etatens tungbilkontrollører som nå settes inn i kampen mot "enøyde banditter", nedslitte sommerdekk, tilhengere og annen kontroll av personbilmarkedet.

- De lå så godt an i forhold til hvor mye de skal ha kontrollert før vintersesongen at vi kan dreie dem mot lettere kjøretøy, men vi kommer fortsatt til å ha tungbilkontroll, lover Simonsen.

En av de mest rutinert tungbilkontrollørene, fagleder Roger Furumo, var ute på E6 i Takelvdalen i Målselv torsdag. Onsdag var de på Vekta i Tromsdalen.

Hyppige kontroller

- Vi er ute hver dag, vi. Det kommer til å bli hyppige kontroller fremover.

De første kontrollene har bekreftet det de visste de ville finne.

- Vi ser utrolig mye slitte dekk, mange av dem er helt i grenselandet før gebyr. Vi går inn i en skummel tid. Det er mørkt, våt veibane med fare for vannplaning og mye løv. Derfor må man være obs på dekkene nå. Mange sier at de bare skal kjøre ut sesongen med disse dekkene, men ser man slitasjemerkene på dekkene, er det på tide å begynne og se seg om etter nye dekk. Oppfordringen fra oss er: Gå ut og se hva du har under skjermene. Og husk, gebyret er på 750 kroner per dekk hvis du blir stoppet med dårlige dekk, minner Furumo om.

1,6 millimeter er minimumsdybden  på dekk til personbiler.

Mye lysfeil

Lyssituasjonen er ikke mye bedre.

- Det  er mye lysfeil. Mangler på lys, ulovlige lys, for mye lys, feiljusterte lys, lys som lyser både hit og dit. De fleste får kjøre videre med en kontrollseddel, men det er klart, kommer du frem til kontroll med bare en glod i den ene pæren, blir det bruksforbud. Og også en reaksjon på fører av bilen.  Det å skifte en lyspære på nyere biler er ikke noe man gjør selv i dag, sier Furumo, som sier at de har hørt alle unnskyldningene før, og blir du stoppet og ikke har ting på stell, går du på en smell.

LES OGSÅ: Brukte lommelykt som kjørelys på E6 og E8

Det samme gjelder manglende betalt årsavgift, forsikring eller ikke gjennomført EU-kontroll. De to første kan du faktiske gjøre opp på stedet - selv om bilen er begjært avskiltet - hvis noen "der hjemme" kan bidra til å gjennomføre betalinga. Men uten godkjent EU-kontroll blir det bråstopp.  

Tilhengere er et annet fokus. Høst er høyttid for vedkjøring og flyttelass, og hengerne er utsatt for sviktende vedlikehold, de overlastes og sikring av lasten er så som så.

Artikkeltags