Bensinprisen har steget til over 19 norske kroner, eller tre dollar som det heter hos Onkel Sam. Dette er nok til at alle amerikanere diskuterer hvordan man kan få ned prisen på drivstoff. Men det er selvsagt ikke for literen den jevne amerikaneren må ut med de tre dollarene. Det er for hver gallon, må vite. En gallon er nesten fire liter. Det innebærer at de har steget opp til den avskyelige prisen av fem kroner literen. Eller i alle fall i nærheten av det.

For det er et kraftig opprør i hele den amerikanske befolkningen. Eller i alle fall i store deler av den. Det finnes selvsagt de få liberale som mener at amerikanerne har hatt et kunstig lavt nivå på bensinprisene i årevis. Men de stemmene høres knapt gjennom kakofonien fra kommentatorer og politikere fra så vel demokratene som republikanerne som hyler seg hese.

Ekstra spesielt blir det selvsagt når man ser på de endeløse amerikanske motorveiene. Det er knapt en bensinsparende liten japaner i sikte. Den jevne amerikaner kjører enten en SUV eller en børstraktor, som vi kalte dem på åttitallet. Like mange kjører pickuper med solid brummende V8-motorer under det lange blanke panseret.

Jeg ble sittende foran en gjeng unggutter på baseballkamp i Cleveland i Midtvesten. En av de unge mennene startet en tirade om den sinnssyke prisen han hadde betalt på bensinstasjonen dagen før. Nesten 300 kroner for en full tank, freste han til kameratene.

– Det er ingen logikk i dette, slo han fast.

– Jo, men hadde du ikke kjørt rundt i den gigantiske SUV-en din, så hadde du kommet bedre ut av det, sa en av kompisene litt prøvende.

– I'm just that kind of guy, slo den sinte bensinkjøperen fast.

For her nærmer vi oss kjernen. I Europa har vi lenge vært vant til å betale langt høyere priser for bensinen. Selv om man hyler opp i enkelte miljøer her på berget når vi passerer 12 kroner literen, så er egentlig ikke motstanden mot norske eller andre europeiske priser kjempestor. Det de aller fleste liker å skryte av er hvor utrolig lite akkurat deres bil bruker på mila.

Hvem har ikke vært i et selskap hvor en av gjestene har kjøpt seg en ny dieselbil? Og lenge før kona får sagt hvilken farge den har, så brisker han seg med at den bruker 0,54 på mila.

Ingen velbevart amerikaner ville kunne drømme om å skryte på seg noe slikt. Det er fortsatt langt igjen før de vil skryte på seg et minimalt forbruk.

På samme tid så går de store amerikanske oljeselskapene med gigantoverskudd. Exxon meldte om at de i første kvartal hadde et overskudd på ufattelige 50 milliarder kroner. At det skulle ha noen forbindelse med oljeprisene ser ingen av dem. I stedet viser man skrekkbilder av Irans president på skjermen og gjentar gang på gang at han vil øke prisen enda mer.

Det alle er helt sikre på er at innen kongressen-valget til høsten vil prisene ha sunket igjen. Det gjør de samtidig som de aksepterer at dette er noe som ligger utenfor amerikansk kontroll.

I stedet kjører både demokrater og republikanere fra Capitol Hill til en bensinstasjon i nærheten for å fortelle TV at det nå er på tide å få noe gjort. De vil om så gi en ekstraordinær skattelette på 100 dollar slik at folk flest skal kunne komme seg på ferie.

De kjører selvsagt dit i en SUV. Og uansett budskap om å la bilen stå litt oftere, så er det viktigste å få ned prisen. Forhåpentligvis har de betalt bilene selv. Ikke fått verken parlamentet eller regjeringen til å betale bilen for seg selv. Det er kanskje derfor de trenger lavere pris på bensinen. Eller hva mener Siv Jensen og Jens Stoltenberg om det.