«Helge Ingstad» har beveget seg det siste døgnet: Full stopp i dykkingen ved fregatten

Arbeidet med å fjerne drivstoff fra den havarerte KNM «Helge Ingstad» pågikk hele helgen. Dette bildet er tatt søndag.
Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix

Arbeidet med å fjerne drivstoff fra den havarerte KNM «Helge Ingstad» pågikk hele helgen. Dette bildet er tatt søndag. Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Det ble innført stopp i dykkeoperasjoner klokken 1700 søndag ettermiddag på grunn av endringen i krengevinkelen på fartøyet.

DEL

[BA]: Fartøyet har hatt mindre bevegelser det siste døgnet, skriver Forsvaret mandag formiddag i en pressemelding.

De siste 12 timene har fartøysbevegelsene vært minimale og man sikter på å gjenoppta dykkeoperasjoner i morgentimene mandag.

Tømming av drivstoff fra fartøyet pågikk gjennom søndagen, og har hittil lenset ut 150 kubikkmeter drivstoff.

Strekker wirer

Søndag meldte Forsvaret at fartøyet så langt hadde blitt tømt for cirka 125 kubikk drivstoff, omkring 95 kubikk ble lørdag ettermiddag pumpet videre fra MS «Regine» til KV «Bergen».

I helgen ble det utført dykkearbeid på fartøyet for å klargjøre til senere operasjoner knyttet til hevingen. Det ble også montert ytterligere måleutstyr på fregatten for å kunne måle bevegelser. 

Det er planlagt med å starte strekking av wirer under fartøyet. Wirene skal dra kjettingen som skal løfte KNM Helge Ingstad.

Borer hull

KL «Saltfjord» ankom området i løpet av søndag for å etablere nye oppankringspunkter i sjøen utenfor KNM Helge Ingstad. Oppankringspunktene skal brukes i forbindelse med hevingen av fartøyet, opplyser Forsvaret.

Tømmingen av fartøyet skjer ved at man borer hull fra utsiden og inn i drivstofftankene. Arbeidet utføres slik for å redusere risikoen for utslipp i forbindelse med neste fase av operasjonen, som vil være heving av fartøyet over på en nedsenkbar lekter, og videre transport til Haakonsvern.

Nødlossing og pumping vil skje døgnkontinuerlig, og utføres av kompetent personell med erfaring fra tilsvarende operasjoner, skriver Forsvaret på sine nettsider.

Uvisst når de er ferdige

Forsvaret er ansvarlig for nødlossingen, mens Kystverket ivaretar tilsyn med operasjonen – samt den pågående oljevernaksjonen.

Kystverket har tidligere opplyst at det er for tidlig å si noe om hvor lang tid tømmingen av drivstofftankene vil ta.

Det er selskapet SubseaPartner som har fått nødlossings-oppdraget. Onsdag var dykkerfartøyet MS «Risøy» på plass for å starte forberedelsene til tømming av drivstofftankene. SubseaPartner har også tidligere erfaring med tømming av det gamle krigsskipet «Nordvard» i Mossesundet i 2007.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken