TROMSØ (Nord24.no): Det ble strid da Babcock Scandinavian Air Ambulance AS, med hovedkontor i Tromsø, vant anbudet på flyambulanse i Norge. Kontrakten med den statlige Luftambulansetjenesten har en varighet på seks år fra 2019 med muligheter for 2 + 3 års forlengelse – og en verdi på flere milliarder kroner. Det britiskeide selskapet vant anbudet etter å ha droppet prisen drastisk i en av anbudsrundene.
Både anbudsprinsippet, måten konkurransen ble avgjort på, arbeidsvilkår, dårlig regularitet i oppstarten og eierskapet på Malta ble heftig diskutert.
Nå er regnskapet for 2021 klart. Det viser et underskudd på 132 millioner kroner. Året før viste minus 219 millioner kroner, mens 2019 endte med minus 114 millioner kroner. Egenkapitalen er nå negativ med hele 490 millioner kroner. Samlet gjeld vokser til svimlende 1,44 milliarder kroner. Her er det aktuelt med kontanttilførsel eller konvertering av gjeld fra eierne.
Babcock opererer med avvikende regnskapsår. Det vil si at regnskapet for 2021 er avsluttet 31. mars.

Har tapt over 300 millioner kroner på flyambulansen – slik skal giganttapet dekkes inn
Nytenking om lønn
Manglende krav om virksomhetsoverdragelse – altså at personellet hos den tapende parten, Lufttransport, skal følge med over til anbudsvinneren Babcock – var en av årsakene til at Babcock kunne legge inn et lavere tilbud. Det ble senere endret. Det beste tilbudet fra Lufttransport FW AS var 11 prosent dyrere enn det vinnende tilbudet fra Babcock. Dette utgjør cirka 47 millioner kroner per år – og flere hundre millioner kroner i kontraktsperioden.
Manglende virksomhetsoverdragelse – i anbudsdokumentene – skjedde med Luftambulansetjenestens velsignelse – som ville ha nytenkning om lønn og arbeidsvilkår i anbudet. Det ble senere endret, slik at en rekke ansatte i Lufttransport til slutt ble over til Babcock.
Direktørlønnen gikk ned til 2,2 mill.
Selskapet er en stor arbeidsplass med 140 årsverk. Lønnskostnadene er på 189 millioner kroner.
Daglig leder har et totalt honorar på 2,2 millioner kroner, ned fra 2,5 millioner kroner, delvis grunnet lavere bonus.
Bonusen gikk fra 400.000 kroner til 156.000 kroner. Pensjonen utgjør 400.000 kroner.
BABCOCK SCNADINAVIAN AIR AMBULANCE AS
mill.kroner | 2020 | 2021 |
Driftsinntekter | 399 | 537 |
Driftsresultat | – 129 | – 51 |
Resultat før skatt | – 219 | – 132 |
Egenkapital | – 337 | – 490 |
Gjeld | 1600 | 1444 |
– Oppstartsfase
I etterkant av offentgjøringen av regnskapet har selskapet sendt ut en pressemelding:
«Regnskapet påvirkes av at selskapet har vært gjennom en oppstartsfase, med tilhørende kostnader. Videre har den pågående pandemien ført til betydelig økte personalkostnader for å sikre høy beredskap i en krevende tid.
– For oss vil leveransen alltid være det viktigste, og vi er stolte over å ha levert svært god tilgjengelighet for ambulanseflyene gjennom pandemien, sier daglig leder for Bacock i Norden, Marius Hansen, ifølge pressemeldingen.
Babcock, Henry Hansen og Lufttransport
Babcoks inntreden i det norske ambulansemarkedet begynner med Askeladd-historien om Henry Hansen–som har bakgrunn i Lufttransport–og som etablerte det som senere fikk navnet Scandinavian Air Ambulance. Så startet en sjarmoffensiven i Tromsø i forkant av de store offentlige luftambulanse-anbudene, der den tidligere svenske statsministeren Göran Persson var med på lanseringen. Her ble det lokket med bedre og billigere tjenester for den offentlige luftambulansen.
Henry Hansen solgte senere aksjene i livsverket sitt til Avinci Group, og senere Babcock, og kunne håve inn store beløp.
35.000 ansatte
Eierselskapet Babcock International Group PLC er en børsnotert multinasjonal gigant med hovedsete i London–og er i sterk vekst.
Omsetningen er på mer enn 40 milliarder kroner (4,4 mrd. pund). Gruppen har mer enn 35.000 ansatte. De har fire markedssegment: sjø, land, luftfart og atomkraft.
De er leverandør til atomubåtene i britiske Royal Navy.
Babcock er blant de største militærselskapene i verden, skriver Bergens Tidende.
Norske Storebrand har utelukket selskapet for investeringer på grunn av produksjon av kontroversielle våpen.
Luftfart-satsing
De siste årene har de økt satsingen på luftfart betydelig. Etter oppkjøp i Avincis Group, Norsk Helikopterservice, Heli Aviation GmbH og Scandinavian Air Ambulance ble Babcock også en stor aktør innen luftfart. I 2017 utbetalte Babcock vel 70 millioner kroner for aksjer i Scandinavian Air Ambulance (£7.2 millions), ifølge årsrapporten.
I Norge vant de flyambulanse-anbudet etter å ha senket prisen med flere hundre millioner kroner i siste anbudsrunde.
Ny hangar
Selskapet har de senere årene fått skikk på regulariteten og har bygd seg stort opp i Tromsø.
I årsrapporten skrives det at bygging av ny hangar i Tromsø vil gjøre selskapet attraktivt i fremtidige anbudskonkurranser innen luftfart i tiden som kommer.
Nå går selskapet inn i en fase med stabil drift.
– Vår toppmoderne vedlikeholdshangar i Tromsø er nå i drift, og dette vil gjøre oss mer kostnadseffektive og skape flere muligheter for selskapet, sier Hansen, ifølge en pressemelding.
- Les også: Alt om luftambulanse-anskaffelsen (lenke til Luftambulansetjenesten) Dette er evalueringen av de to tilbudeneDette blir forbedret med ny aktør, ifølge Luftambulansetjenesten
BABCOCK
- Multinasjonalt selskap med en årlig omsetning på over 40 milliarder kroner.
- Etablert i 1891.
- 35.000 ansatte
- Fire divisjoner: Sjø, land, luftfart, atomkraft-industri.
- Kjøpte i 2014 selskapet Scandinavian Air Ambulance–Nordens største ambulanseflyforetak.
LUFTAMBULANSEN
- Luftambulansetjenesten HF har det overordnede driftsansvaret for all luftambulanse i hele Norge.
- Foretaket eies av de fire regionale helseforetakene.
- Totalt bruker de regionale helseforetakene over en milliard kroner på luftambulanse hvert år.
- Tjenesten har ambulansehelikoptre og ambulansefly plassert på baser over hele landet
- Luftambulansetjenesten HF har hovedkontor i Bodø, flykoordineringssentral i Tromsø, samt medisinsk teknisk avdeling i Trondheim.
FLERE SAKER

Marius fra Tromsø vant kjempekontrakt i Sverige

Sjef slutter uten å ha ny jobb å gå til
Tromsø får nytt ambulansefly: Skal transportere EU-pasienter med høy risiko for smitte
Hilde Sjurelv slutter som toppsjef i Babcock
Babcocksjefen snakker ut om de tøffe månedene:–Vi har ikke klart å levere. Jeg forstår kritikken
Babcock: Over 90 prosent beredskap i desember
-Vi deler frustrasjonen og fortvilelsen over at flyene ikke er på det tekniske nivået vi forventet
Babcock setter inn ekstra fly i nord
Bygger ny hangar på flyplassen–Tromsø-selskap vant anbudet
Luftambulanse-krisen: 33 piloter på vei ut–frykter kollaps
Ekstraordinært møte om flyambulanse-saken. Advarer om betydelig søksmål hvis kontrakten brytes
Babcock-direktøren:–Vi gjør alt vi kan for å hjelpe befolkningen
– Alle luftambulansens fly tilbake i normal drift–lover full beredskap i påska
Flere piloter har sagt opp:–Det blir som å gamble med folks liv og helse
Slår knallhardt tilbake i inhabilitets-strid:–Kunne ikke påvirke noe som helst
Anklages for dobbeltrolle i milliardkontrakt:–Grunnløse påstander
Henry fra Lavangen overtar all ambulanseflyging i Norge–hovedkontoret blir i Tromsø