Terningkast 6: "Johannespasjonen har aldri blitt framført på en så vidunderlig perfekt og fullendt måte!"

Dirigent og solister med belønnet med stående applaus etter konserten i Tromsø Domkirke torsdag kveld.

Dirigent og solister med belønnet med stående applaus etter konserten i Tromsø Domkirke torsdag kveld. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Sted: Tromsø Domkirke 17. mars 2016.
Hva: Johannes pasjonen av J.S. Bach.
Hvem: NOSO kammerorkester og Vokal Nord.
Solister: Simone Vierlinger, sopran, Sonja Leutwyler, mezzosopran, Alexander Kaimbacher, tenor og Martin Achtrainer, bass.
Dirigent: Herbert Böck.

For å bruke Skriftens egne ord: Dette var fullbrakt. Ei bedre innledning til påskehøytiden kan man knapt ønske seg etter opplevelsen i domkirka torsdag kveld. Det er riktignok ikke første gang Bachs mesterverk er blitt framført i Tromsø ved påsketider. Men jeg våger påstanden at den aldri er blitt framført på en så vidunderlig perfekt og fullendt måte som denne torsdagskvelden.

Det er ikke første gang østerrikeren Herbert Bück gjester Tromsø og NOSO som dirigent. Denne gangen hadde han tatt med seg tre fra sitt hjemland som solister samt en mezzosopran fra Sveits.

Utmerkede solister

Alle fire var utmerket i sine roller, men jeg må likevel trekke spesielt fram tenoren Alexander Kaimback som evangelisten. Med sin fabelaktige stemmer «bar» han historien som utspant seg ved for over 2000 år siden fram på en utsøkt måte – ikke minst i samspill med Vokal Nord, Tromsøs eget fantastiske kor som bare synes å bli bedre og bedre.

Under denne pasjonen viste de oss at de mestrer praktisk talt det som kreves for et kor i mesterklassen – selvsagt også på Bach eget språk, tysk. Framføringen var ikke bare presist i samklangen, men det var vidunderlig vakker å lytte til. Bachs mesterverk har vært framført i Tromsø flere ganger, men aldri på en så vidunderlig vakker måte.

Få overgår Vokal Nord

Jeg tviler litt på at det er mange kor i vårt land som hadde overgått Vokal Nord i en konsert med nettopp Johannes pasjonen.

Dette verket regnes jo som et av de aller beste J.S. Bach komponerte rundt 1720 og som ble framført første gang i 1723.

Verket er bygget over to av tekstene til evangeliet etter Johannes, og det strides vel fortsatt om hvem som har skrevet teksten til Bachs musikkverk.

Men det hadde ikke blitt den samme opplevelsen uten innsatsen til kammerorkesteret til NOSO. Naturlig nok med strykere i klart flertall, men her var det også fløyter, obo, fagott, Vioala de Gamba og lutt i et samspill som jeg synes ga konserten en fantastisk dimensjon.

Selvsagt ble aktørene med dirigenten belønnet med stående applaus fra publikummet i den fullsatte kirken- der man også måtte ta galleriet i bruk for å få plass til alle.

Tromsø kan være stolt over at byen har slike musikere og et slikt fantastisk kor. Ta godt vare på dem alle, er min oppfordring til politikerne og publikum.