Avisa Nordland: Optikere er klart beste bransje til å få kunder til å ta frem lommeboken. I mange andre butikker går kundene oftere tomhendt ut enn før. – Intern opplæring er svært viktig, sier professor til Forskning.no.
Et svensk analysefirma har brukt hemmelige kunder, såkalte mystery shoppers, til å rapportere hvordan selgere oppfører seg mot kunder i 245 norske butikker.
Alt fra sportsbutikker, klesbutikker og møbelforretninger til apotek, elektronikkbutikker og byggevarehandler er med i undersøkelsen, skriver Forskning.no, som kan presentere følgende funn:
- Norske selgere er blitt mye flinkere til å ta aktiv kontakt med kundene i forhold til i fjor
- Mens 76 prosent av ekspeditørene henvendte seg til kundene i fjor, tok 96 prosent aktiv kontakt i årets undersøkelse
- I fjor klarte selgere å hjelpe kunder til å ta en endelig kjøpsavgjørelse i 14 prosent av tilfellene der selgeren hadde prøvd å veilede kunden først. Dette er en nedgang fra 18 prosent i fjor.
Optikerbransjen er klart best i total kundebehandling. De scoret 74 poeng på en skala opp til 100. Apotek og elektronikkbransjen kom nest best ut, fulgt av sportsbutikker.
– Det er forståelig at optikere scorer best, denne bransjen har måttet omstille seg for å overleve internetthandel, og er preget av sterk konkurranse, sier professor Fagerstrøm til Forskning.no
Midt på treet ligger byggehandelen, telekom-bransjen, møbelbransjen og skobutikkjeder.
Klesbutikker og varehus gjorde det dårligst, og scoret 50 prosent på skalaen.