Ekspert: Dette må du aldri skrive på LinkedIn-profilen din

FESTBILDER ER FEIL: Et soleklart råd er å styre unna festbilder, og i stedet bruke et profesjonelt bilde.

FESTBILDER ER FEIL: Et soleklart råd er å styre unna festbilder, og i stedet bruke et profesjonelt bilde. Foto:

Av

Her er hva ekspertene aldri vil se på LinkedIn.

DEL

En av landets fremste Linkedin-ekspert Christoffer Bertilsson, sier at den typiske feilen han ser er profilbildet.

– Jeg kan ikke få sagt dette nok ganger: Du må ha et profesjonelt profilbilde. Jeg så et skrekkeksempel for bare noen dager siden, da var det en som hadde lagt ut et bildet av seg selv utkledd som klovn, advarer han.

Bertilsson holder Linkedin-foredrag og skal ha hjulpet et tusentall profesjonelle med å mestre Linkedin både for karriereutvikling og nettverksutvikling.

– Ikke se for streng ut

Han anbefaler å styre helt unna bilder fra ferie, fest eller selfies er.

– Det beste er å bruke en profesjonell fotograf eller få en kompis eller kollega som kan ta et godt bildet, svarer Linkedin-eksperten.

Men du må heller ikke se for seriøs eller streng ut.

– Det handler om å se åpen ut og som en person man vil treffe og ta en kaffe med, fortsetter han.

Bertilsson mener også at mange ikke utnytter mulighetene i stillingstittelen når de presenterer seg.

TYPISKE FEIL: LinkedIn-ekspert Christoffer Bertilsson gir råd til hva man ikke bør gjøre på jobbnettverket.

TYPISKE FEIL: LinkedIn-ekspert Christoffer Bertilsson gir råd til hva man ikke bør gjøre på jobbnettverket.

– Mange skriver bare «daglig leder i XX firma». Men her bør man også skrive hva man kan hjelpe og tilføre av verdier for potensielle nye arbeidsgivere. Det ser også mer profesjonelt ut å gjøre det, fortsetter han.

Videre trekker Bertilsson frem at mange også bommer i sammendraget. Her skal det kort opplyses om tidligere og nåværende arbeidssituasjon.

– Her er det mange som ramser opp hvor de har jobbet, hva de har studert, og hvilke erfaringer der har. I stedet for å fokusere på «meg», så bør man skrive til de firmaene man vil komme i kontakt med. Det gjør man ved å fokusere på hva man vil jobbe med, hva du kan tilby og hvilke verdier du kan skape for firmaet, fortsetter han.

Teksten skal være kort og konsis.


Må være mobilvennlig

– Det mange heller ikke tenker på er at over 80 prosent bruker Linkedin via mobilen. Så tilpass teksten til mobil. Det er også lov å bruke emojis, som passer inn i en profesjonell kontekst, sier han.

I tillegg må profilen se ryddig ut, og start med din nåværende jobb, etterfulgt av den nest siste osv. Avslutningsvis sier Bertilsson at det er bedre med noen få og relevante anbefalinger, enn mange. Styr også unna anbefalinger fra familie og venner.

Bertilsson mener også at det unødvendig å bruke mye tid på å legge inn «skills», fordi det ikke er dèt som sikre drømmejobben.

Kopierer inn CVen

Linkedin-ekspert Alisa T. Jensen sier at det aller viktigste er å tenke nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.

Jensen holder en rekke foredrag om jobbverktøyet og står bake tjenesten CV Eksperten. Her bistår hun jobbsøkeren med å skrive søknader, CV og Linkedin-profiler som hjelper kandidater å nå sine karrieremål.

– Den største feilen vi ser er personer som kopierer CVen rett inn i Linkedin-profilen. Selv om begge forteller om ditt yrkesliv, er det to helt forskjellige ting, som skrives og brukes på forskjellige måter, fortsetter hun.

Jensen sammenligner det med sjokolade. Hvis CVen er ingredienslisten, så er Linkedin emballasjen, som forklarer at det er en sveitsisk mørk sjokolade som passer flott til rødvin.

– I motsetning til CV er Linkedin bygget på et sett med tekniske algoritmer som matcher profilene med aktuelle jobber, og hjelper rekrutterere å finne relevante kandidater. For at Linkedin skal oppfatte deg som relevant kandidat for stillingene du ønsker deg, må du sørge for å optimalisere profilen ut ifra algoritmene, fortsetter Jensen.

Dette må du droppe

Alle sommerjobbene du har hatt

– Jeg anbefaler ikke å liste opp alle mindre jobber og engasjement du har hatt, med mindre de er direkte relevant for karrieren du ønsker deg, råder Jensen.

Dette gjelder også de som er i startfasen av karrieren.

– Nevn dem kort og slå dem sammen under en post, og fokuser heller på det som er relevant fremover, om det er masteroppgaven, styreverv, eller spennende forskning om industrien du vil jobbe i, sier Jensen.

At du er arbeidssøkende

Dersom du skriver «åpen for nye utfordringer» i tittel, så gir du fra deg opptil 40 prosent av verdien av din profil ifølge Jensen.

– Det er nettopp tittelen Linkedins algoritmer veier tyngst når de matcher din profil med rekrutterernes søk og utlyste jobber. Bruk heller tittelen for å fortelle Linkedin hvilke kompetanse du besitter for å maksimere dine sjanser for å bli funnet, fortsetter hun,

Uforståelige titler

Noen organisasjoner bruker interne begrep og prosjekter i titlene. For utenforstående kan disse titlene være helt uforståelig.

– Å bruke innarbeidede ord og begreper på Linkedin vil gjøre din profil bedre søkbar og hjelper leserne å forstå hvem du er raskere, fortsetter hun.

Lange lister og mange detaljer

– Vi ser at kandidatene som har dybdekunnskap på et fagområde, nesten uten unntak har tendens til å overvelde leserne med faglige detaljer. Hold deg på et nivå alle vil forstå, oppfordrer Jensen.

Hun legger til at du alltid vil få sjansen til å snakke fag om du kommer langt nok i intervjuprosessen. I tillegg er det en selvfølge at du bør bruke profesjonelt språk, vise respekt for andre meninger og kulturer.

Aktiver «jobbknappen»

IKKE SKRIV AT DU SØKER JOBB: - Det er mye bedre å aktivere knappen i LinkedIn hvor man lar seg rekruttere, for å vise at du er åpen for nye muligheter, sier hodejeger Ingrid Melbye Olsen.

IKKE SKRIV AT DU SØKER JOBB: - Det er mye bedre å aktivere knappen i LinkedIn hvor man lar seg rekruttere, for å vise at du er åpen for nye muligheter, sier hodejeger Ingrid Melbye Olsen. Foto:

Hodejeger Ingrid Melbye Olsen hos Hammer & Hanborg, anbefaler ikke at jobbsøkere skriver i emnefeltet at de ser etter ny jobb.

– Det er mye bedre å aktivere knappen i Linkedin hvor man lar rekrutterere se at du er åpen for nye muligheter. Du er som regel mer attraktiv hvis du er i annen jobb enn hvis du er arbeidsledig, sier hun.

Olsen understreker at nåværende arbeidsgiver ikke kan se dette. Skriv heller hva du jobber med, hva du er god på og hva du kan.

– Linkedin er fin plattform for å posisjonere seg i arbeidsmarkedet. Hvor du kan følge folk, like og kommentere ting, samt lettere komme i kontakt med profesjonelle aktører. Vi anbefaler derfor at Linkedin brukes profesjonelt og Facebook privat, fortsetter Olsen.

Hun anbefaler også at kontaktinformasjon som telefonnummer og mail også legges ut, slik at rekrutterer raskt kan komme i kontakt.

Artikkeltags