- Jeg trenger et miljøskifte

KONSERT: Marita Isobel Solberg og Christo Stangness gjør en opptreden på kunstgalleriet The Lodge på Manhattan. De to var svært aktive i løpet av den uken Stangness var i New York.

KONSERT: Marita Isobel Solberg og Christo Stangness gjør en opptreden på kunstgalleriet The Lodge på Manhattan. De to var svært aktive i løpet av den uken Stangness var i New York. Foto:

Marita «Strange Mara» Solberg på studiereise i USA.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Kunstner Marita Isobel Solberg er for tiden på et tre måneders langt kunstopphold i New York. Her henter hun inspirasjon til en svært hektisk sommer og høst hjemme i Tromsø.

Solberg, også kjent som «strange Mara» fra blant annet Mara and the Inner Strangeness, har allerede gjennomført en rekke performances i storbyen, og har et fullpakket program på sin omfattende studietur.

– Jeg er i en slags residence hos Jill McDermid og Erik Hokanson, de bedriver mye spennende og har et sted her i NY som heter Grace Exhibition Space. Jeg har mange avtaler med spennende kunstnere og gallerifolk, blant annet John Giorno, Penny Arcade og Marta Jovanovic, sier Solberg.

Tidligere denne måneden hadde hun besøk fra Inner strangeness-kollega Christo Stangness, og sammen gjennomførte de flere opptredener rundt om i NY.

– Vi har vært special guests på The Bowery Poetry Club, et superkult lokale. de digger det vi holder på med! Vi har også vært innom Black Velvet Monday på The Village Underground og gjorde en greie i The Lodge Gallery, samt en pop up greie i Queens, i tillegg til fullt av jamsessions rundt om, forteller Solberg fra USA.

PERFORMANCE: Her spiller Strange Mara (og Christo Stangness) på The Bowery Poetry Club i New York.  Foto: Anton Jakovlev

– Inspirerende

– Hva betyr det for deg som kunstner å få denne type miljøskifte?

– Jeg trenger et miljøskifte. Det inspirerer og gir ny energi. Det som også er så herlig med NY er at byen er fylt med alt, alle typer mennesker fra hele verden. Det er en smeltedigel, et vanvittig spekter i uttrykk og stiler. Et sted som hele tiden er i forandring. Det er derfor jeg vil tilbake igjen og igjen. Jeg begynner å få et stort nettverk her også – det hjelper, sier Solberg.

Turen vil hjelpe Solberg i hennes kunstneriske virksomhet i Norge også, mener hun. Men først og fremst ser hun på studieturen som en start.

– Jeg kunne godt tenke meg å ha et studio her også Jeg vil ha mange nye kontakter og framtidige avtaler når jeg er hjemme igjen. Dessuten arbeider jeg med prosjekter som kommer til å fortsette selv om jeg reiser hjem, sier hun.

Fullpakket timeplan

Egentlig skulle studieturen, som er kommet på plass ved hjelp av diversestipend/Statens Kunstnerstipend, vare i seks måneder. Men Solberg valgte å halvere tiden på grunn av alle prosjektene hun har på gang hjemme i Tromsø, og ellers i Europa. Hun lister opp:

– Performance prosjekt i Bodø, Arkhangelsk og Oslo, Ephemeral Arts Connection på Sicilia i september, konserter og Innspilling av ny musikk med Mara & The Inner Strangeness, et Artist in Residence-opphold i Russland i oktober, klipping av en performance film som er støtte av Dáiddafoanda, jobbe som mediator av Samisk relatert kunst i DKS, utstilling i Inari og Berlin; Sámi Contemporary, Riddu Riđđu og kunstcamp, sier hun.

Og dette er rundt regnet bare halvparten! Solberg skal også i Venezia Biennalen-møte med styrelederne i Norske Billedkunstnere, Norske Kunsthåndverkere og Fondet for frie fotografer, hun skal være med på Venice Agendas med Terry Smith, som hun også jobber med en ny versjon av The foundling med.

– Jeg er styreleder i Samisk Kunstnerforbund og har mye jobb også her, sier Solberg.

Men først skal hun altså gjøre seg ferdig i New York.

– Jeg skal være her til 17. april. Jeg er her for å få nye kontakter, utvide nettverket, snakke med gamle kjente, få i gang nye prosjekter og avtaler med visningssteder og konsertarenaer, og for å promotere Strange Mara/Mara & The Inner Strangeness.

Mye tyder på at 2015 blir et travelt år for «Strange Mara».