Gå til sidens hovedinnhold

Ingen grunn til å gjemme seg

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

(Nordnorsk debatt)

Et bredt flertall på Stortinget, bestående av SV, Sp, Frp og Ap har bedt Regjeringen igangsette arbeide med å realisere Nord-Norgebanen.

Vi forventer at de som har stemt for dette i Stortinget, nå arbeider aktivt for å gjennomføre vedtaket, og ikke lager utganger fulle av forbehold, slik blant andre stortingsrepresentant Martin Henriksen fra Troms forsøkte på i Dagsnytt 18 tirsdag.

Da leverte Henriksen det som må beskrives som et halvhjertet forsvar av et vedtak Arbeiderpartiet har vært med på i Stortinget. Har man først gått inn for store investeringer i Nord-Norge, bør man forsvare det med et minimum av entusiasme. Det er ingen grunn til at Ap skal springe og gjemme seg fordi kommentatorer og Twitter-folket i Oslo hamrer løs på Nord-Norgebanen.

Skulle ikke et land som kjøper luksuseiendommer i London og Paris, med 11 tusen millarder kroner i et statlig investeringsfond, ha råd til å binde sitt eget land sammen med jernbane? Hvis man skal fortsette å være imot alle store løft i Nord-Norge, kan dette landet før eller siden komme til å rakne.

Det kan ellers være verdt å minne om hva den svenske regjeringen gjorde forrige uke, de vedtok å føre 300 kilometer ny bane frem til Luleå, den såkalte Norrbotten-banen, gjennom like tynt befolkede områder som i Norge. Og svenskene har ikke engang oljepenger på bok.

Den største skuffelsen er likevel Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Vi har tidligere oppfattet Hareide som en støttespiller for nordnorske jernbaneskinner.

Nå beskriver han jernbane i nord, i den delen av landet der næringslivet er mest lønnsomt, som uansvarlig. Og han ber Nord-Norge velge mellom vei og bane. Det er provoserende. Ber han Oslo, Viken eller Vestfold velge mellom E18 eller Inter City? Hvorfor eksisterer denne logikken bare for Nord-Norge og ikke for Østlandet der Hareide selv bor?

Hareide vil bruke flere titalls milliarder på Intercity-tog i og rundt Oslo de neste årene. Til tross for at en utredning fra Transportøkonomisk Institutt har konkludert med at utbygging av Intercity er «meget ulønnsomt», og de de store investeringene ikke kan forsvares fordi passasjergrunnlaget er for lavt. Dette er gammel kunnskap: Tog er og blir ulønnsomt i Norge, alt koker ned til politisk vilje.

Et interessant spørsmål er hva Hareides statssekretær, Ingelin Noresjø, mener om Nord-Norgebanen. Noresjø er nestleder i KrF og bosatt på Fauske. Det vil være ryddig om hun forteller om sitt standpunkt. Er hun enig med sin sjef? Er hun virkelig imot å koble sitt eget hjemsted til jernbane nordover?

Ingelin Noresjø bør gjøre det klart om hun støtter Hareide eller om hun står på Nord-Norges side i en sak der meningsmålinger dokumenterer bred støtte i hele landsdelen.

Hvis KrFs nestleder på Fauske er imot Nord-Norgebanen, bør ikke hennes parti være overrasket hvis befolkningen i nord rømmer fra KrF sine valgsedler ved høstens stortingsvalg. Når toget går mot fremtiden kan KrF og Ingelin Noresjø risikere å bli stående igjen på perrongen.

Kommentarer til denne saken