– Jeg har alltid sagt at jeg har hatt en drøm om å få jobbe i Norge og har drømt om å fly en liten jet, sier 30 år gamle Ina Liljedahl.

Hun sitter i cockpit sammen med flygesjef Trond Stenehjem, i sin nye arbeidsplass. En Cessna Citation Latitude, som kom til Norge i mai i år – rett fra fabrikken i USA.

1. juli settes den inn som ambulanseflyjet. Samtidig skiftes alle ambulanseflyene ut når Babcock Scandinavian AirAmbulance overtar alle flyambulansebasene i landet. Det skjer natt til mandag, klokka 00.01.

Denne uka har Ina Liljedahl og de elleve andre pilotene hatt sine siste treningsflyginger på jetflyet. Nå har de gjort en liten stopp i Tromsø for å møte Nordlys.

Liljedahl har jobbet fem år i den svenske delen av selskapet, men da jobbtilbudet i Norge dukket opp var hun aldri i tvil.

– Det ble det beste fra to verdener da dette tilbudet kom. Å fly en liten jet og det i Norge, sier Liljedahl.

Nå skal hun pendle fra hjembyen Luleå, for å jobbe i Norge.

Flytypen Latitude brukes vanligvis som en business-jet, men akkurat denne er spesialbygget for flyambulansetjeneste. Flyet har en prislapp på 12.9 millioner dollar. I tillegg kommer den medisinske innredningen. Det er første gang flytypen C680A Latitude bygges opp som ambulansefly fra grunnen av.

Selve flyskroget er spesialbygget for formålet. BSAA allerede fra tegnebrettet deltatt i planleggingen av utformingen av flyet. Inni er det ståhøyde, to båreplasser og medisinsk innredning.

– Det er som et lite sykehus, forteller flysjef Trond Stenehjem.

Trykk-kabinen er også betydelig sterkere enn man vanligvis finner i fly. For en del pasienter kan det ha betydning.

– Den er som å fly et vanlig rutefly. Enkelte oppdrag krever at pasienter ikke kan være over bakkenivå, men denne maskinen kan flys opp mot 30.000 fot, mens trykket i kabinen tilsvarer at man er på bakkenivå, forteller Stenehjem.

Inne i flykabinen er det god stemning og fullt fokus på treningen. Lite tyder på at de er stresset før overtakelsen om få dager.

– Jeg har flydd i Sverige, men skal jobbe fast på denne maskinen nå, sier pilot Nils Olofsson.

Han har forlatt hjemlandet til fordel for jobben i luftambulansen i Norge.

– Det er et miljøskifte som er veldig spennende. Jeg er mest spent på å få se den flotte og vakre naturen, så dette blir annerledes enn tidligere, sier Nils Olofsson.

På kontoret til Babcock Scandinavian AirAmbulance gjøres de siste forberedelsene til overtakelsen.

– I starten hadde vi 1500 punkter på fremdriftsplanen. Nå gjenstår det fire. Det handler om småting som arbeidsklær og profileringsartikler som de ansatte skal ha, forteller implementeringssjef Hilde Sjurelv.

På et annet rom er flere i sving med å konfigurere iPader til alle ansatte. Nesten 100 iPader skal deles ut til pilotene, for å gi de full oversikt over flyplaner, operativ informasjon og kart.

Daglig leder Marius Hansen har tidvis vært i hardt vær etter at de vant flyambulanseanbudet i juni 2017. Beskyldninger om inhabilitet av styreleder i Helse Nord, Marianne Telle. Ap, Sp, SV og Rødt krevde at kontrakten skulle annulleres. Han er likevel rolig, til tross for flere beskyldninger om at de ikke skulle klare oppstarten.

– Dette er et anbud jeg har jobbet med i nesten fire år. Først var det forberedelsene til anbudet vi leverte. Deretter har det vært jobben med å få alt på plass til oppstarten. Jeg er stolt over selskapet jeg jobber for, og at vi har fått til dette. Nå ser vi frem til å overta, og til å være stolt over selskapet jeg jobber med. At vi har fått til alt dette. Jeg gleder meg veldig til å drifte og videreutvikle verdens beste ambulanseflytjeneste, sier Marius Hansen.

I april 2018 ble forhandlingene med dagens piloter avbrutt. Det ble også åpen høring om saken i helse- og omsorgskomiteen. Nok en gang foreslo partiet Rødt å bryte kontrakten. Til slutt takket så å si alle pilotene ja til jobbtilbudet i Babcock, men så kom nyheten. De går til søksmål mot sin nye arbeidsgiver, før de er ansatt. De krever virksomhetsoverdragelse, men det er Babcock uenig i.

– Vi har fokus på oppstarten, og vi skal samarbeide med pilotene. Vi skiller sak og person og denne saken går mellom NHO og fagforeningene. Vi har en god dialog med både foreningene og pilotene. De mener det er virksomhetsoverdragelse, vi mener det ikke er det. Dette er en profesjonell uenighet, men vi ser frem til at pilotene skal begynne hos oss, sier Marius Hansen.

I oppstartsfasen henter selskapet et jetfly og et ambulansefly fra Sverige. Når dagens fly har gjort sine siste oppdrag flyttes det medisinske utstyret over i Babcocks Beechcraft King Air 250.

– Det er helt naturlig at det blir noe redusert kapasitet akkurat i overtakelsen. Når vi har overtatt basen må mannskapet gjøre en bakketrening og en line-trening i lufta, deretter er de klar.

1. juli byttes Lufttransports Beech King Air B200 ambulansefly ut med fabrikknye King Air 250 fra Babcock. Flyene har helt nye instrumenter og navigasjons- og innflygningsutstyr. I tillegg har de mer effektive motorer.

– De har doble gps-systemer som gjør at vi kan fly opp til 35.000 fots høyde. Det betyr igjen lavere drivstoff-forbruk og høyere hastighet, sier flygesjef Kent Antonsen

Cockpiten er også helt forskjellig fra tidligere. På de nye flyene får man også en visuell fremstilling av terrenget i instrumentene.

På Tromsø Lufthavn må jeten fly videre. Nå skal de videre til Finnmark for å trene til den skal begynne å frakte pasienter på mandag. Jan Joachim Pedersen tar en siste sjekk av flyet før avgang.

– Det er veldig spennende. Å få fly dette nye flyet er veldig kult, sier Nils Olofsson.

– Ja, og samtidig en ny utfordring, sier Ina Liljedahl.