Hurtigrutens mest moderne skip tas ut av rutefart langs norskekysten

M/S Midnatsol: Om 15 måneder går M/S Midnatsol til Antarktis for å drive cruisetrafikk mellom Sør-Amerika og Antarktis i vintersesongen 2016/2017.

M/S Midnatsol: Om 15 måneder går M/S Midnatsol til Antarktis for å drive cruisetrafikk mellom Sør-Amerika og Antarktis i vintersesongen 2016/2017.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Fra neste høst mister Hurtigrutefarten i Norge sitt mest moderne skip, nemlig M/S «Midnatsol», fordi de nye britiske eierne satser på økt charterturisme i Antarktis.
I tillegg ble aldri M/S «Fram» satt inn i rutefart i Hurtigruten, men har drevet med charterturisme i kalde havstrøk ved Grønland og i Sørishavet helt siden den ble bygget.

Denne saken ble først publisert av Lofotposten.

M/S Midnatsol

I en pressemelding fra rederiet heter det at M/S «Midnatsol» under charterturene i sesongen 2016/17 til Antarktis vil ha inntil 500 gjester om bord. 
Et internasjonalt ekspedisjonsteam med bred erfaring sikrer et variert og spennende innhold, både om bord og under landinger og utflukter.

M/S Fram

Hurtigrutens explorerskip M/S «Fram» skal i tillegg med sine 200 køyer, spisse Antarktisproduktet ytterligere. 
Skipet skal ifølge rederiet med utgangspunkt i Ushuaia i Argentina, søke til nye steder i Antarktis som er utilgjengelige for større grupper.
Gjestenes naturopplevelser vil gjennom skiturer på isbreer, teltovernatting blant pingviner og lengre kajakkturer bli enda mer utfordrende og ekstreme.
M/S «Fram» og M/S «Midnatsol» vil utfylle hverandre optimalt, hevder rederiet.

Strategisk valg

– Dette er et viktig strategisk valg for Hurtigruten. Vi posisjonerer oss enda sterkere i det voksende explorermarkedet. Selskapet er en toneangivende, ansvarlig aktør innen bærekraftig reiseliv.
– Og med M/S «Midnatsol» møter vi den økende globale etterspørselen etter aktive naturbaserte opplevelser, da med et attraktivt produkt i et moderne og fleksibelt skip, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Erstatningsskip

Lofotposten får bekreftet hos Hurtigruten at rederiet innen 15 måneder må ha et erstatningsskip på plass for M/S Midnatsol, når det forlater Norge høsten 2016 til fordel for Sørishavet.
Kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten ASA sier til Lofotposten at rederiet vurderer flere alternativer, men at det på dette tidspunkt ikke finnes en erstatter som man kan lansere. Men et erstatningsfartøy blir det, sier Lillebo.

Alternativene

MS Atlantida.

Etter det Lofotposten kjenner til, har Hurtigrutens Venner allerede foreslått at M/S Nordstjernen igjen skal begynne å seile i hurtigrutefart langs kysten mellom Bergen og Kirkenes. Det er neppe aktuelt, etter hva Lofotposten erfarer.

Men i Lisboa i Portugal ligger passasjer- og bilfergen M/S «Atlantida». Dette er et fartøy som er 100 meter langt og 18 meter bredt, og har 27 lugarer og 74 sengeplasser. Skipet gjør inntil 17 knop, akkurat som hurtigruteskipene.
Skipet har thrustere, og skipet har to stabilisatorer som gjør det sjøvennlig å reise med. Det kan i tillegg ta inntil 126 personbilenheter, eller åtte busser og i tillegg 107 personbiler.
Skipet er klassifisert hos Lloyds i England som en passasjer- og bilferge, og var opprinnelig tiltenkt å gå i rutefart mellom Portugal og de portugisiske øyene Azorene i Atlanterhavet, altså være skikket for å ferdes i åpne havstrøk.
Skipet har to restauranter og to loungebarer og solarium om bord. Skipet er bygd i byen Viana do Castelo i Portugal i 2009, men fikk sprengt turboene under prøvereisen, og har ligget i møllpose.
 

Hurtigruten ASA vil overfor Lofotposten ikke bekrefte om dette skipet er et alternativ som kan erstatte M/S Midnatsol.