Da Steinar Olsen skulle få fraktet en bil ned til Trondheim viille han undersøke om det fantes noen rimelige alternativ til å kjøre ned selv. Han tok kontakt med hurtigruta for å høre hva prisene var der, og fikk seg en overraskelse.

Det vil nemlig koste 11.482 kroner å frakte kun bilen, men om Olsen derimot velger å reise selv som passasjer med bil, kommer prisen på 3.537 kroner. En prisforskjell på hele 7945 kroner.

- Jeg syntes jo at det i utgangspunktet var drøyt at det skulle koste nesten 12.000 kroner å frakte bilen, men at det koster så mye mindre om jeg er med selv er jo interessant. Man skulle nesten tro det var omvendt, sier Olsen.

Prisene er normale, men de fleste reagerer

Per Anders Brattgjerd som er produktsjef på Nor Lines for hurtigrutegods, forteller at prisene stemmer, og at det er helt normalt.
 

- Det er litt forskjellige grunner til at det er slik. Først og fremst handler det om at passasjerers bil har førsteprioritet, og at det derfor er mindre kapasitet for biler som blir fraktet som gods. Dermed blir det også dyrere.

Brattgjerd forteller i tillegg at det også handler om at når bilen blir fraktet som gods er det transportøren som har ansvaret, mens når passasjerer reiser med bilen står de for ansvaret selv. Dette forklarer også grunnen til at bilfraktingen vil bli dyrere uten passasjeren.

- De aller fleste reagerer jo på den prisen, til og med jeg ville gjort det om jeg skulle frakte en bil. Så jeg vil jo egentlig anbefale alle som har den probelmstillingen å rett og slett ta seg tid til den fine reisen, eller eventuelt sjekke med andre biltransportører, sier Brattgjerd.

For Steinar Olsen var ikke valget så vanskelig.

- Nei, jeg tror nok at jeg blir med på den hurtigrute-turen, og så tar jeg fly tilbake. Jeg tjener jo på å gjøre det. Også får jeg meg jo en fin tur i samme slengen.