Verftet som skulle bygge for Hurtigruten nær konkurs. Redningsaksjonen koster 300 millioner

De nye hurtigrutene

De nye hurtigrutene Foto:

Av og
Artikkelen er over 1 år gammel

Kjøper seg inn i Kleven.

DEL

(Nord24) Et investorfellesskap med blant annet Hurtigruten investerer 300 millioner kroner i Kleven verft i Ulsteinvik og redder dermed selskapet fra konkurs.

– Dette vil sikre nye arbeidsplasser og videre vekst både ved Kleven-verftene og for norsk verftsindustri, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Hurtigruten har også tidligere reddet et norsk verft, da Fosen fikk oppdraget med oppgradering av Hurtigrutene. Dette hadde en verdi på 550 millioner og reddet verftet som var hardt rammet av oljekrisen.

Kleven ligger i Ulsteinvik, like ved skipsleia til Hurtigruten. De har kontrakt på bygging av Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip. Så langt er kontrakten på to skip med opsjon på ytterligere to. Kontrakten har en verdi på flere milliarder. Hurtigruten ville derfor fått problemer og trolig forsinkelser om verftet gikk konkurs.

Hurtigruten blir sammen med selskapets eiere, Petter A. Stordalens investeringsselskap Strawberry Equity og britiske TDR, den største investoren i et nyopprettet investeringsselskap, med en andel på litt over 40 prosent.

LES OGSÅ: Kjøper fire nye hurtigruter av typen Rolls-Royce

Det er også klart at de eksisterende eierne John Kleven AS og H-Invest AS skyter inn ny kapital. I tillegg består investorfellesskapet av Åge Remøy og Magnus Roth gjennom InYard Invest, det familieeide tyske yachtverftet Lürssen-Group og investoren Per Lillebø.

Kleven verft har i flere måneder vært i økonomiske vanskeligheter, ikke minst etter at et malaysisk rederi trakk seg fra avtalen om bygging av et kostbart konstruksjonsskip. Administrerende direktør Ståle Rasmussen opplyste til Sysla i midten av august at selskapet var helt avhengig av å få inn nye eiere for å unngå konkurs.

Kleven i Ulsteinvik, som ligger like ved leia der Hurtigrutens skip har seilt året rundt i snart 125 år.

Kleven i Ulsteinvik, som ligger like ved leia der Hurtigrutens skip har seilt året rundt i snart 125 år.

– Vi er glade for interessen vi har opplevd for å investere i konsernet. Dette sikrer oss soliditet, og ikke minst kraft til å gå løs på nye, framtidsrettede prosjekter, sier Rasmussen etter at ny kapital endelig er på plass.

De nye ekspedisjonsskipene er hybriddrevne og svært miljøvennlige.

- Kleven kom best ut da vi skulle bygge våre nye ekspedisjonsskip. Nå skal vi ta samarbeidet ett skritt videre. Ikke bare skal vi bygge utstillingsvinduer for norsk maritim teknologi. Vi skal sammen med de andre investorene – og ikke minst de ansatte ved Kleven - være med på å forme fremtidens maritime næring i Norge, sier Skjeldam.

Artikkeltags