Kjøper fire nye hurtigruter av typen Rolls-Royce

De nye hurtigrutene

De nye hurtigrutene Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

(Nord24) - Dette er den største investeringen i Hurtigrutens 120-årige historie. Det er en milepæl for oss, norsk reiselivsnæring og norsk skipsindustri. Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene i verden, og alt ligger til rette for at vi skal gjøre det her i Norge, midt i hurtigruteleden, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

I dag ble det gjort kjent at Hurtigruten har signert en intensjonsavtale med  skipsbyggingskonsernet Kleven om bygging av inntil fire topp moderne ekspedisjonsskip. Det første skipet skal stå ferdig sommeren 2018.

- Avtalen synliggjør Norges sterke internasjonale rolle som verftsnasjon. Den vil også sikre Hurtigrutens posisjon som verdensledende innen opplevelsesturisme i Arktis og Antarktis, skriver Hurtigruten i en pressemelding.

Sikrer norske arbeidsplasser

Illustrasjon av en av de nye hurtigrutene

Illustrasjon av en av de nye hurtigrutene Foto:

 

Skjeldam og administrerende direktør ved Kleven Ståle Rasmussen smilte bredt under dagens offentliggjøring av avtalen om bord på MS Polarlys i Bergen. For Kleven og Ulsteinvik betyr dette økt aktivitet i årevis framover.

Intensjonsavtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger, men inkluderer også en opsjon på bygging av ytterligere to skip.

- Dette kan bli en av de største kontraktene i verftets historie. Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden. En kontrakt som dette vil selvsagt være svært viktig for oss og en sentral del av sysselsettingen i prosjektperioden. At Hurtigruten er oppdragsgiver gjør oppdraget ekstra attraktivt, sier Rasmussen i pressemeldingen.

Daniel Skjeldam og Ståle Rasmussen

Daniel Skjeldam og Ståle Rasmussen Foto:

Sist gang Kleven i Ulsteinvik bygde for Hurtigruten, var det OVDS som var oppdragsgiver og skipet var MS Finnmarken. det skjedde i april 2002. Tre av dagens hurtigruteskip er bygd ved Kleven.

I dag er det mer enn ti år siden Hurtigruten sist bygde et nytt skip; ekspedisjonsskipet MS Fram. Hurtigruten opplyser at de i denne siste prosessen har vurdert tolv verft over hele verden, før en endte på Kleven.

- Vi har vurdert tilbyderne ut fra et omfattende sett kriterier hvor kvalitet, leveransedyktighet og pris har veid tyngst. Det var spesielt hyggelig å se at et norsk verft kom best ut. For oss er det viktig at Hurtigruten igjen kan bidra til aktivitet og arbeidsplasser i en stolt og lang norsk verftstradisjon, sier Skjeldam.

Miljøvennlig

Skipene skal spesialtilpasses opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser - og kan seile også langs norskekysten.

- Et eget prosjekt blir etablert for å sikre at de nye skipene blir helt i front når det gjelder bruk av nye miljøteknologiske skipsløsninger og fremdriftssystemer. Hurtigruten skal være fremst innen grønn shipping. Miljøhensyn er satt i høysetet og ny teknologi skal bidra til lavere utslipp, sier Skjeldam i meldingen.

Skipene er designet og utviklet av Rolls-Royce med bistand fra den skipsdesigneren Espen Øino. De er konstruerte for lavt drivstofforbruk og maksimal komfort ombord.

- Dette blir innovative ekspedisjonsskip med avansert miljøteknologi som tar gjester til unike og særpregede reisemål. Det er svært inspirerende å få være med på å virkeliggjøre Hurtigrutens ambisjoner på dette området, sier Rasmussen.

Artikkeltags