Passasjeren mener turen med Hurtigruten ble ødelagt av sterk mugglukt på dekk – får flere tusen refundert

FIKK PENGER TILBAKE: Mugglukten etter vannskadene på MS Midnattsol i august i år var så sterke at passasjeren mente det ga krav på refusjon. Klager fikk medhold hos Pakkereisenemnda.

FIKK PENGER TILBAKE: Mugglukten etter vannskadene på MS Midnattsol i august i år var så sterke at passasjeren mente det ga krav på refusjon. Klager fikk medhold hos Pakkereisenemnda. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Pakkereisenemnda mener Hurtigruten må betale en refusjon på 50 prosent av totalsummen for reisen.

DEL

Klageren hadde bestilt en reise for to personer med MS Midnattsol fra Vardø til Trondheim i august i år. Men turen med Hurtigruten ble ikke som forventet.

En vannlekkasje om bord på skipet førte til mugglukt på dekk 8 og 9. Dette medførte at deler av skipet var stengt av for de reisende.

Klager mener det gir rett til kompensasjon.

«Det var ubehagelig i hodet og øyne å oppholde seg der, selv i kort tid», påstår passasjeren.

«Turen spolert»

Pakkereisenemnda skriver videre:

«Dermed var turen spolert for klager da de ønsket å være med på denne turen for å få se naturen på beste måte. Hadde de vært klar over disse forholdene, ville de valgt en annen reisemåte eller en annen avreisedato».

Klageren mener nemlig at formålet med hele reisen var å nyte utsikten fra skipet på best mulig måte. At dekk 8 og 9 var utilgjengelig karakteriserer vedkommende som en «vesentlig mangel».

Det er for så vidt Hurtigruten enig i.

«Hurtigruten beklager vannskaden og mugglukten om bord på dekk 8 og 9 på denne turen. Det ble jobbet med å ordne denne skaden og det var Hurtigrutens håp at dette skulle vært klart før klagers reise. Derfor ble ingen gjester varslet», svarer Hurtigruten.

Må møtes på halvveien

Og sier seg enig i at klager har rett til kompensasjon.

«Hurtigruten har tilbudt klager et prisavslag på 20 % av reisens pris, totalt kroner 1.578», heter det i brevet.

Men Pakkereisenemnda mener kompensasjonen foreslått av selskapet er for liten. Samtidig mener de klagers krav om å få hele kjøpet hevet, er urimelig, da klager tross alt har hatt mulighet til å se naturen man reiser forbi på seilasen.

Konklusjonen er dermed at Hurtigruten må gi klager en refusjon på halvparten av totalsummen, snaue 4000 kroner.

Skal sikre at det ikke skjer igjen

Kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten, Svein H. Lian, sier til Nordlys at det er tatt grep for å sikre at en slik hendelse ikke gjentar seg på noen av selskapets skip.

«Arbeidet med å rydde opp etter vannskaden tok litt lenger tid enn vi hadde trodd. Derfor var ikke arbeidet helt ferdig da hun og mannen kom om bord. Det er vi selvfølgelig veldig leie oss for», skriver han i en epost.

«På MS Midnatsol finnes det flere andre steder med flott utsikt til naturen, både innen- og utendørs. Men vi har forståelse for at folk trives med den spektakulære utsikten fra panoramasalongen. For å være helt sikre på at noe lignende aldri skal skje igjen, har vi tatt ordentlig grep i panoramasalongen. Vi har fjernet og skiftet gulvet, vi har byttet ut isolasjon og gjort flere oppgraderinger rundt vinduene. Nå er det så godt som nytt, om ikke enda bedre.

Vi håper både hun og mannen får en bedre opplevelse neste gang de reiser med oss i Hurtigruten. De skal vite at de er velkommen om bord igjen - når som helst».

Artikkeltags