Hurtigruten best i klassen

I reiselivsbransjen er det Hurtigruten som har best omdømme hos det norske folk.

I reiselivsbransjen er det Hurtigruten som har best omdømme hos det norske folk. Foto:

Av

Har best omdømme i reiselivsbransjen.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Hurtigruten er den reiselivsaktøren som har best omdømme hos det norske folk. Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

Hurtigruten får en omdømmescore på 86 poeng av 100 mulige. Dette er en oppgang på 2,5 poeng fra i fjor.

– Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og Hurtigruten leverer varene.  I tillegg oppfatter folk at Hurtigruten har god ledelse, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland.

Selskapene som ble målt i reiselivsbransjen er:
•    Hurtigruten, 86,0 poeng (83,5 poeng i fjor)
•    Widerøe, 84,8 poeng (ny)
•    Flytoget, 81,0 poeng (80,8 poeng i fjor)
•    SAS, 78,5 poeng (78,7 poeng i fjor)
•    Norwegian, 76,7 poeng (75,5 poeng i fjor)
•    NSB, 68,3 poeng (70,7 poeng i fjor)
•    Ryanair, 48,1 poeng (44,6 poeng i fjor)

Widerøe har inngått kontrakt med den brasilianske flyfabrikanten Embraer om kjøp av tre jetfly og opsjon på levering av ytterligere tolv fly.

Widerøe har inngått kontrakt med den brasilianske flyfabrikanten Embraer om kjøp av tre jetfly og opsjon på levering av ytterligere tolv fly. Foto:

Ryanair er fortsatt den minst populære reiselivsaktøren som er målt, og det eneste selskapet som havner i kategorien «svakt omdømme». De får likevel en liten opptur fra i fjor på 3,5 poeng.

– Folk fortsetter å fly med Ryanair selv om de ikke nødvendigvis liker selskapet. Folk vil ha lave priser, og det får de her. Men dersom de kunne ha fått samme priser fra en annen leverandør, ville de trolig ha byttet, sier Apeland.

PS! Vinneren av omdømmekåringen, uavhengig av bransje, er Finn.no som troner på topp for tredje år på rad. De får 86,4 poeng. (ANB)