Født i Stavanger for 61 år siden. Oppvokst i Bodø. Far og farmor fra Tromsø. Bostedsadresse i Oslo, men har knapt jobbet i Norge de siste fem-seks årene. Nå flytter Hålogaland Teaters nye sjef til Tromsø.

Stolt og glad

- Jeg er stolt og veldig glad for å få jobben. HT er et kjempebra og godt teater og jeg har sett ganske mange forestillinger opp gjennom årene. Og dette må være Norges absolutt beste beliggenhet for teater, sier Inger Buresund og kaster et langt blikk ut mot Tromsøysundet.

- Jeg gleder meg til å starte!

Buresund har erfaring fra Norge og hun internasjonal erfaring. Hun har vært teatersjef i flere runder i Norge, for friteater og institusjonsteater. Hun forteller at hun har bakgrunn som danser og koreograf, hun har stått mye på scenen og hun har laget mange forestillinger. Etter hvert ble det mer og mer regi.

- Jeg liker å lede og valgte til slutt ledersiden av meg i stedet for den kunstneriske, sier Buresund som fra 2001 til 2007 var teatersjef ved Teater Ibsen i Skien. I 1985 var hun med på å etablere Black Box Teater, hvor hun også var teatersjef fra 1993 til 2001. I dag er hun leder for Ibsen International med internasjonale samarbeidsprosjekter innen teater, dans og opera.

- I Ibsen International gjør jeg store samarbeidsprosjekter internasjonalt med hovedvekt på Kina. Jeg håper jeg kan ta med meg den brede erfaringa fra Norge og utlandet inn hit.

 

Grundig prosess

Styreleder Renate Larsen sier at HT-styret er veldig glad for at Inger Buresund takket ja til jobben som Nina Westers arvtaker.

- Det har vært en grundig og god prosess for å beslutte ny teatersjef. Vi har hatt flere gode og kompetente søkere. Inger har den nødvendige faglige tyngden og erfaringen. Vi presenterte henne for huset tidligere i dag og hun fikk en veldig god mottakelse.

Nordnorske røtter

Den nye HT-sjefens far var altså fra Tromsø. Farmora (Anny Buresund) var kjent for å starta dukkevogntogtradisjonen i byen.

- Jeg har skjønt at for noen her oppe var hun en kjent person. Det er veldig morsomt å gå litt i hennes fotspor. Hun var en sterk og flott kvinne. Da datteren min bestemte seg for å flytte hit med mann og barn, tenkte jeg at det hadde vært veldig hyggelig å bo i Tromsø sammen med dem, men da måtte jeg skaffe meg en jobb jeg hadde lyst på for jeg har en kjempemorsom jobb i det jeg gjør nå. Så søkte jeg jobben og var så heldig å få den. Jeg føler at jeg har kommet litt hjem. Og så er det jo så usedvanlig vakkert her. Jeg kom nettopp fra Svalbard. Det er nesten vondt vakkert.

Den nye HT-sjefen har ingen programerklæring å by på.

Det gode rykte

HT er et godt profesjonelt teater med et godt rykte i landet. Slik skal det fortsatt være.

- Jeg skal fortsette mye av det som allerede er gjort. Jeg skal ikke finne opp kruttet på nytt. Jeg har skjønt at Nord-Norge har et interessert publikum. Det er bra at man kan gjøre et mangfold av ting – fra musikaler til komedier til mer alvorlige ting. Men jeg ser ikke bort fra at det blir noe Ibsen, ler hun.

- Hvordan vil du karakterisere deg sjøl som leder?

- Jeg liker veldig godt å lede. Det er spennende og en fin utfordring å få med meg folk. Jeg har nå jobbet med forskjellige kulturer og religioner i mange forskjellige sammenhenger og jeg føler meg ganske trygg på å få i gang en dialog som er helt nødvendig i kunstneriske virksomheter. Alle vet jo at kunstnere er sterke personligheter, det er rett og slett en morsom utfordring å få folk til å gå mot et felles mål. Og jeg liker kunstneriske prosesser – å se ting fra tegnebrettet til det er på scenen.

- Er det noe uforløst i deg som du bare må få realisert på HT-scenen i løpet av dine fire år?

- Jeg har noen ting som jeg har lyst til å gjøre, men jeg tror ikke jeg skal avsløre det akkurat her. Det er viktig for meg å få med hele huset, smiler hun.