– Det er særlig i sommerhalvåret det er et stort problem, sier Håvard Lydersen, daglig leder ved Vollan Gjestestue.

Han forteller om busser med så mange som 50 passasjerer som kommer inn på gjestestua kun for å gjøre fra seg på toalettene der. Også privatbiler stopper for å bruke toalettene, men Lydersen mener det er bussene som er mest problematisk. Enkelte uker kan det kommer flere busser med tissetrengte turister.

Mye ekstraarbeid

Det samme opplever Gildetun på Kvænangsfjellet.

– Det blir veldig mye busser til tider. Vi har i flere år tatt 10 kroner per person for bruk av toalettene. Med så mange turister som kommer kun for å gå på do, blir det mye ekstraarbeidet for oss, sier daglig leder ved Gildetun, Aud-Kirsti Samane.

I likhet med Lydersen er det store turistbusser hun anser som mest problematisk. Når de kommer, kan pågangen på toalettene bli stor.

– Aller helst så vil vi jo at folk skal være her og spise, ikke bare bruke toalettene sier Samane.

(Saken fortsetter under bildet)

Tror på spleiselag

Flere spisestedet har gjort som Gildetun og innført betaling eller nøkkellås på toalettene. Lydersen ved Vollan gjestestue har bestemte seg for å holde dem åpent. Han håper at noen av dem som kommer innom på et dobesøk, får en så god opplevelse at de kommer tilbake for overnatting eller mat.

Han skulle likevel ønske at det ble gjort noe for å bedre situasjonen. Lydersens forslag er et spleiselag, der offentlig og private aktører bygger toaletter sammen.

– Det ville vært fabelaktig med et slikt spleiselag, jeg har argumentert for det i flere år. En slik ordning trenger heller ikke å begrense seg til sanitære fasiliteter, det kan også brukes til bygge noe fpr å håndtere alt søppelet langs veiene.

Også Samane på Gildetun mener bedre utbygging og drift av toaletter langs veiene ville hjulpet.

– Flere toaletter hadde vært bra, men det nytter ikke å bygge masse toaletter hvis de ikke blir rengjort og driftet. Hvis vi vil ha turister her, må vi tilrettelegge for dem. Det vil vi tjene på i det lange løpet.

Jobber med ny strategi

Knut Å. Hågensen, seksjonsleder ved Statens vegvesen, forteller at de jobber med en ny strategi for rasteplasser og toalettfasiliteter langs veiene.

– Strategien går blant annet ut på at vi skal heve standarden på de toalettene vi har. Vi skal også utarbeide et nett av rasteplasser, slik at det blir en hovedrasteplass omtrent hver 50. kilometer. Planen er å ha noen hovedrasteplasser og noen mindre rasteplasser på strekninger med spesielle behov, sier han.

Bedre skilting

Hågensen forteller at den nye planen trolig ikke vil føre til flere toaletter langs veiene. Målet er å tilby toaletter med høyere standard som blir driftet og vedlikeholdt hele året

– Også ønsker vi å ha bedre skilting og skilting av avstand til neste rasteplass.

 

Når det gjelder forslaget om et spleiselag for å byge flere toaletter langs veiene, er Hågensen usikker på om Statens vegvesen vil gå inn i slike løsninger.

– Vi har så langt jobbet med toaletter og rasteplasser som vi eier og drifter, og som ligger utenfor byer og tettsteder. Tanken bak er at vårt ansvar er størst der det ikke finnes andre tilbud. I noen spesielle tilfeller kan et spleiselag være en mulig løsning som alternativ til at Statens vegvesen etablere en ny rasteplass med toalett.

– Kommer kanskje tilbake

Mens Gildetun og Vollan Gjestestue helst så at folk hadde andre steder å dra om de bare må på do, mener daglig leder ved Senja Hotell, Frank Otto Berntsen, at do-besøkene er uproblematisk.

– Vi ser ikke på dette som et problem. Hvis folk ikke kommer innom, selger vi i hvert fall ikke noe. Det er viktig å være innbydende, da kommer kanskje turistene tilbake og kjøper noe neste gang, sier han.