Gå til sidens hovedinnhold

Fikk beskjed om at Norwegian tok vare på telefonen. Først 36 timer senere dukket den opp på hittegodskontoret

Artikkelen er over 6 år gammel

Stig Brøndbo ble lettet da en ansatt fant telefonen han glemte på flyet. Deretter måtte han smøre seg med tålmodighet.

Brøndbo og familien var på vei hjem fra ferie og mellomlandet på Gardermoen i morgentimene mandag. De skulle videre med morgenflyet til Tromsø, da de oppdaget at telefonen var borte.

- Vi hadde vært lenge på reise og var litt småtrøtte, så telefonen ble liggende igjen i lommen på setet foran. Vi merket det først da vi hadde kommet ned til bagasjeutleveringen, forteller Brøndbo.

Det tok de straks kontakt med betjeningen i skranken til Norwegian, og etter litt telefonering frem og tilbake fikk de opplyst at en ansatt ved gaten hadde tatt vare på telefonen.

- Vi tok kontakt med hittegodskontoret på Gardermoen, men de hadde ikke kapasitet til å sende noen opp til gaten for å hente den. Vi ringte tilbake til Norwegian, men da hadde personen som fant telefonen tatt pause, og var ikke tilgjengelig, sier Brøndbo.

Etterlyst

Familien måtte rekke flyet til Tromsø, og dro avgårde uten telefonen, men i tro på at den ville bli overlevert til hittegodskontoret på flyplassen.

Noen timer senere, vel hjemme i Tromsø, tar Brøndbo igjen kontakt med hittegodskontoret, men telefonen har ikke dukket opp der. Deretter kontaktet han Noregian på Facebook, før han ringte.

- Jeg fant to nummer til Norwegian, et til kundeservice og et til administrasjonen. Jeg prøvde begge, men ingen av dem jeg snakket med hadde nummeret til Norwegian på Gardermoen, sier Brøndbo.

Han synes det er rart at ansatte i et og samme selskap, ikke har noen intern oversikt over telefonnummer til andre avdelinger.

Kom til rette

Senest tirsdag ettermiddag var Brøndbo igjen i kontakt med hittegodskontoret. Hittegods fra den aktuelle gaten var da levert, men telefonen hans var ikke blant tingene.

Først 36 timer senere, etter at Nordlys kontaktet Norwegian, responderte de på meldingen Stig sendte dem på Facebook. Da var telefonen innlevert hittegodskontoret.

Norwegians pressekontakt besvarte Nordlys sin henvendelse før telefonen dukket opp. I en e-post skriver Charlotte Holmbergh Jacobsson følgende:

- Først vill jeg si at det er trist at telefonen ikke har blitt funnet. Det som er standard prosedyre er at gjenglemte eiendeler leveres gate-personell som deretter leverer til hittegodskontoret på flyplassen.

Har ikke ansvar

Det er dog viktig å huske på at Norwegian ikke kan ta ansvar for gjenglemte eiendeler på flyene, poengterer Jacobsson.

- Det er også derfor kabinpersonalet vårt minner de reisende på at de må huske å ta med gjenglemte eiendeler før de forlater flyet, skriver hun i e-posten.

Jacobsson forklarer videre at det er Norwegian sin samarbeidspartner Menzies som jobber ved gaten, ikke deres eget personell. Alt hittegods leveres videre til Hittegods på OSL, opplyser hun videre.

Har Norwegian på flyplassen et eget nummer?

- Ja, men kunder skal ringe vårt generelle kundenummer. I dette tilfellet er hittegods rett adressat.

Tre dager

Til Stig Brøndbo opplyser Norwegian at det kan ta opptil tre dager før gjenglemt gods blir levert til hittegods. I dette tilfellet synes han det er rart at det tok så lang tid.

- Det enkleste ville jo vært å bare levere telefonen direkte til oss, mens vi satt på gaten og ventet på flyet til Tromsø. Det var jo bare noen få hundre meter fra den gaten på utland, der telefon ble tatt i mot, sier han.

Jacobsson bekrefter at man ikke kan regne med å få hittegodset umiddelbart.

- Iblant kan det ta en eller ett par dager til det som er gjenglemt  på flyet kommer till hittegods på Gardermoen. Det beror på hvor flyet befant seg når passasjeren mistet eller glemte sine ting (flyet kan for eksempel være i Spania eller USA), og når de blir funnet.

Kommentarer til denne saken