Dette lokomotivet var danskenes aller første. Hvorfor havnet det egentlig på en nordnorsk øy?

LOKOMOTIV: Dette er det eneste kjente damplokomotivet som gikk på bane i Troms fylke. Alle foto: Eddmar Osvoll

LOKOMOTIV: Dette er det eneste kjente damplokomotivet som gikk på bane i Troms fylke. Alle foto: Eddmar Osvoll

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Siden år 1915 har dette damplokomotivet vært ute av drift. Ifølge Eddmar Osvoll ble dette bygget i Danmark i 1898, og var det første damplokomitivet som ble bygget av våre nordiske naboer.

Noen år senere ble det fraktet nordover, og ble satt i drift på vikingøya Bjarkøy. Der fungerte det noen år som malmlokomotiv, før drifta ble lagt ned i 1915.

– Malmindustrien varte veldig kort her på Bjarkøy. Lokomotivet ble etter nedleggelsen bare dumpet i marka, og siden har det ligget der, sier Osvoll som selv er fra Bjarkøy.

Engelsk lokstall

I terrenget kan man fortsatt skimte traseen lokomotivet gikk langs, fra gruva og ned til Sålneset hvor malmen ble skippet ut på begynnelsen av 1900-tallet.

– Etter det jeg vet så var dette det aller første lokomotivet som ble bygget i Danmark, men hvordan det til slutt endte opp her vet jeg ikke, sier Osvoll.

I 2006/2007 ble det bygget en lokstall på Bjarkøy, etter engelsk prinsipp. Lokomotivet er satt i stand, og hjulene som en gang var sporløst forsvunnet er tilbake under farkosten. I senere tid har lokomotivet blitt en attraksjon for tilreisende.

Jernbane

På informasjonstavla ved lokstallen kan man lese at det var en forretningsmann ved navn Bakke fra Bergen som startet gruvedrifta på øya. Den første perioden varte i to år, og da ble 800 tonn malm skipet ut. Men Bakke måtte gi opp etter å ha tapt mye penger.

I 1907 startet det svenske selskapet Nordiske Grubekompani opp drifta igjen etter å ha overtatt rettighetene. De anla det som sannsynligvis er den eneste lokomotivtrafikkerte jernbanen i Troms fylke.

Gamle spor

Banen erstattet en dobbeltsporet bremsebane som gikk ned til utskipningskaia ved Sålneset.

Fram til 1909 ble det produsert 6000 tonn malm, hvorav 4000 tonn av dette ble eksportert over havna ved Sålneset.

Fortsatt ligger omlag 25.000 tonn separasjonsmalm igjen ved Likollen som gruveområdet heter.

Artikkeltags