Nye regler for dekkutrustning og økt risiko for å bli stoppet av kontrollører har ført til langt bedre skodde lastebiler og vogntog i Nord-Norge.
Det mener leder av Utekontrollseksjonen i Statens vegvesen Region nord Jørn Simonsen etter å ha studert resultatet av kontrollene de har hatt så langt i vinter. I løpet av de tre siste månedene i 2014 ble 1 600 lastebiler og 1 200 tilhengere kontrollert. Samtidig som vinteren la seg over landsdelen, var det stadig flere som kunne kjøre ut fra kontroll uten anmerkninger.
- Dette er gledelig, sier Simonsen til Nordlys.
- Vi ser helt åpenbart at ryktet om både krav til vinterdekk på henger og økt kontroll har spredt seg.
Åtte nye stillinger
I fjor fikk kontrollørene i Region Nord 1,9 millioner ekstra til kontroller. Men det er grenser for hvor mye de 22 kontrollørene kan jobbe. Nå kan Simonsen glede seg over åtte nye stillinger.
- Det tilsvarer en ekstrabevilling på 6,45 millioner i året. Vi satser nå på å få ansatt kontrollører så snart som mulig.
I Region Nord har Vegvesenet konsentrert seg spesielt om grenseovergangene.
- Vi vil stoppe dem med dårlig utrustning før de kommer langt inn i landet.
Det er en stor jobb. Regionen har fleste grenseoverganger av alle i Norge - åtte. Og det er umulig å kontrollere alle som passerer til alle døgnets tider.
- Da måtte vi hatt hundre ansatte. Men jeg ble svært glad da jeg så tallene og hvor mange kontroller vi har klart å gjøre selv i juletida i desember.
Kontrollørene stoppet da like mange kjøretøy som i de to foregående månedene tilsammen.
Og enda mer glad da jeg så nedgangen i antall reaksjoner i former av forelegg og kjøreforbud, sier Simonsen.
FORNØYD: Jørn Simonsen.
For tallenes tale er klar: Etter at vinterføret kom ble det mange forelegg og kjøreforbud. Men i løpet av de siste par månedene har også utenlandske sjåfører skjerpet seg kraftig og har nå nesten samme antall reaksjoner som de norske.
Dette er en dramatisk forbedring sammenlignet med samme periode i 2013.
- Men likevel havner vogntog i grøfta?
- Det vil alltid skje. Og det avhenger jo av været, så det vil være svingninger. Og så ser vi jo noen sjåfører som aldri burde kjørt her, med svært liten erfaring fra vår topografi og vinterføre.
LES OGSÅ Kim-Rune raser mot vegvesenet etter at han måtte feire nyttårsaften i lastebilen
LES OGSÅ Han satt fastklemt da traileren krasjet i fjellveggen. Nå må han sove i vraket
Mens det begynner å bli skikk på trekkvognene, er fortsatt tilstanden på tilhengerne svært variabel.
Fra 1. januar kom krav om merkede vinterdekk også på hengere. Fremover vil kontrollørene konsentrere seg spesielt om dem.
Simonsen sier årsaken er en utvikling der sjåfører kjenner bilen godt, men henter tilhengere de ikke kjenner.
- De kjører til Narvik og henter en semihenger som kommer fra et tog et sted i Europa. Så kan man si at de burde latt den stå. Men det er ikke så lett. Så skal de over Bjerkvik og opp Heia. Da kan det gå galt. Mens trekkvognene har 1-3 sjåfører, kan en tilhenger bli kjørt av 10-15 førere i løpet av en måned. Om ikke alt er på stell, leverer de den fra seg og gir ikke nødvendigvis beskjed.
Tabellen nedenfor viser gjennomførte vinterutrustningskontroller i Region nord i perioden oktober-desember 2014.