Her forandrer flyet brått kurs før det styrter

ENDRET KURS: West Atlantic-flyet som styrtet natt til forrige fredag på vei til Tromsø, endret kurs like før det styrtet. Det viser radardata fra Forsvaret. De små prikkene er flyets rute, mens den oransje linjen er kursen flyet hadde.

ENDRET KURS: West Atlantic-flyet som styrtet natt til forrige fredag på vei til Tromsø, endret kurs like før det styrtet. Det viser radardata fra Forsvaret. De små prikkene er flyets rute, mens den oransje linjen er kursen flyet hadde. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Radardata viser at flyet plutselig endret kurs.

DEL

Det er en helt vanlig flytur - flymaskinen holder rett kurs, i rett høyde, og med korrekt hastighet. Plutselig går noe alvorlig galt. West Atlantic-flyet som er på vei tilbake til sin base i Tromsø, etter å ha hentet post på Gardemoen, er nå fullstendig ut av kurs.

Klokken 00:17 natt til fredag i forrige uke, begynner flyet å ramle rett ned fra sin marsjhøyde på 33.000 fot. Skrekkscenarioet ender to minutter senere, da flyet krasjer i en voldsom hastighet 25 kilometer fra det lille tettstedet Ritsem, om lag 5 mil fra norskegrensen.

Det viser radardata Nordlys har fått fra Forsvaret. Informasjonen, som nå er deklassifisert i forbindelse med den svenske havarikommisjonens etterforskning, avslører at flyet samtidig som det brått mister høyde, også forandrer kurs.

Begge pilotene om bord, en spansk kaptein og fransk styrmann, mistet livet i flystyrten.

På bildet ser man at flyet forlater sin direkte kurs mot Tromsø lufthavn og foretar en klar retningsendring mot øst.

LES OGSÅ: Flyet styrtet loddrett ned i bakken

To uforklarlige minutter

Kursendringen bekrefter også det svenske sjøfartsverket.

- Vi har sett at flyet går mot høyre like før det går ned, sier pressetalsmann Daniel Lindblad i svenske Sjöfartsverket til Nordlys.

Lindblad forteller om en avgrenset og tydelig krasjpunkt. Observasjonene på stedet tilsier at flyet har krasjet med høy hastighet med flynesen pekende loddrett ned. Det er ingen tegn på at flyet har forandret kurs like før kollisjonsøyeblikket, viser den umiddelbare etterforskningen.

De to minuttene fra flyet begynner å miste høyden til det styrter, er det store spørsmålet den svenske havarikommisjonen nå står overfor. I løpet av de to minuttene har pilotene klart å formidle et mayday-signal, som ble fanget opp av kontrollsentralen i Bodø.

Klokken 00:19 krasjer flyet.

LES OGSÅ: 16 sekker post er funnet etter flystyrten

Kan være del av normal prosedyre

Sekssjonsjef for flyulykker i Flysikkerhetskomiteen, Ole Kristian Westberg, understreker at det ikke er grunn til å spekulere i årsaken til ulykken før all informasjon om hendelsen er gjort tilgjengelig.

- Normal prosedyre dersom trykket i kabinen skulle svikte, er å iverksette en såkalt 'emergency decent'. Først vil man ta på seg masker for å kunne puste og kommunisere med den andre piloten, så iverksetter man nedstigning til under 14.000 fot. Det er normalt å sette kurs 90 grader til høyre, sier Westberg.

- Men om det er dette som har skjedd i dette tilfellet er feil for meg å spekulere i.

Westberg tror den svenske havarikommisjonen nå vil fokuserre både på selve ulykkesstedet, der flyets ferdskriver er funnet, og på selskapets tekniske historikk.

Tror på svar fra ferdskriver

Hvorvidt de såkalte svarte boksene, som omfatter både data om flyvningen og opptak fra cockpit, er fortsatt for tidlig å si, opplyser den svenske havarikommisjonen overfor Nordlys.

- Vi har god tro på at vi skal få informasjon fra boksene. Det viser seg at det er omslagene rundt boksene som har vært hardest skadet, sier Jonas Bäckstrand, som leder etterforskningen.

- Vi tror at boksene har gode ledetråder til å finne ut hva som har skjedd, sier Bäckstrand.

LES OGSÅ: Tromsøværingen Kim Ruben om kapteinen: - En fantastisk hyggelig person