– Aldri, aldri tidligere har vi hatt så mange bookinger som i år. Det blir rekordsommer med 7000 boende på campingen hver dag og det er ingen tvil om at nordlendingene har ventet på dette, sier Tobias Lindfors, konsernleder ved Pite Havsbad Group med entusiasme i telefonstemmen.

Overnattingsmulighetene er fordelt på 400 hotellrom, 230 hytter og plasser for 1100 campingvogner.

52 prosent av bookingene er ferieklare nordmenn. Og nesten samtlige fra Nord-Norge.

Plass til 10.000 på dagtid

Han sier anlegget har kapasitet til å ta mot 10.000 besøkende på anlegget per dag.

Gleden over endelig å kunne reise over til söta bror kombinert med den svenske «camping i eget land-trenden», gjør at anlegget er så å si fullbooket hele sommeren gjennom. Og det er det svenskene har gledet seg til.

Han levner ingen tvil: Det blir en travel sommer.

– Sesongen starter midtsommershelga og varer helt til midten av august, sier Lindfors.

Feriegjestene som kommer til Bottenviken kan vente seg en rekke nyheter på anlegget i Nord-Sverige. For pandemitida har blitt brukt til oppgradering og fornying.

– Vi har et nytt spa-anlegg på stranden enda flere aktiviterer, en ny sky-bar, en rekke nye restauranter og ny lobby, nyrenoverte rom i hotellet, ramser Lindfors.

Merket mest i nord

Firstcamp.se driver flere av de mest populære campingplassene i Nord-Sverige, blant annet Luleå og Boden.

På disse stedene er 90 prosent av gjestene fra Norge forteller regionsjef i Nord Mikael Wåhlund. Også Lycksele og Umeå har en høy andel nordmenn.

Under pandemien minsket belegget på mange destinasjoner, men de hadde faktisk noen med rekordbelegg på hjemmemarked alene.

– Vinnerne var i Sør- og Midt-Sverige. I Nord-Sverige hadde vi betydelig lavere belegg i juli, men kompenserte med bedre belegg vinterstid.

Wåhlund sier de opplever rekordbooking.

– Vi er totalt 20 prosent bedre enn i 2021. 2019 var et rekordår, og det ser ut til at 2022 blir enda bedre.

Sammenlignet med 2019 booker de norske gjestene tidligere sier Wåhlund.

– Noen uker i juli begynner å bli fullbooket, men det finnes fortsatt plasser igjen. Det kan bli vanskelig å få plass på drop-in så mitt tips er forhåndsbooking.

Han sier en viktig grunn til at det blir fullt i juli er mange aktiviteter for både store og små.

– Totalt har vi 280 aktiviteter per destinasjon i juli.

Wåhlund sier både han og de ansatte gleder seg til sommeren.

– Vi har virkelig savnet våre norske gjester, og når jeg besøker våre destinasjoner merker jeg at medarbeiderne virkelig ser frem til å møte alle igjen.

Det samme sier Tobias Lindfors.

– Det kjennes jätteroligt.