Frykter at dette kan bli en dødsfelle

Artikkelen er over 2 år gammel

– Det er et paradoks at det er sunt å sykle, men så har vi en tilrettelegging som kan sette folk i fare, sier Venstrepolitiker og lege.

DEL

Tromsø kommune har brukt millioner av kroner på å tilrettelegge sykkelveier i byen. I 2016 fikk kommunen også 7,5 millioner kroner fra staten til sykkelveier.

Venstrepolitiker Morten Skandfer advarte i formannskapsmøtet på tirsdag om at flere av sykkelveiene har flere dødsfeller.

Skandfer er også lege, og har fått flere henvendelser fra syklister som klager på kumlokk med rist. Med smale dekk frykter han at dette kan være potensielle dødsfeller.

– Jeg har sett veldig stygge sykkelulykker, det har gjort et stort inntrykk. Derfor tar jeg det med meg inn i politikken, og ber om at dette er noe man må tenke på.

- Dødsfeller

– Vi må sørge for at det i områder det vi markerer at det er trygt å sykle, må det være det også.

– Du kaller det dødsfeller?

– Ja, jeg kaller det dødsfeller, det er i alle fall potensielle alvorlige skader når tynne dekk kan sette seg fast i slike glipper som dette, sier Skandfer.

Kirkegårdsveien i Tromsø er en av veiene som har fått sykkelvei på begge sider. En bratt bakke der syklistene får god fart. Der er det også flere kumlokk med rist.

- Blir ikke skiftet med det første

Ifølge Odd Helge Vekve i Bydrift vil disse ikke bli skiftet med det første.

- Det blir isåfall når de trengs å skiftes ut. Vi kan ikke begynne å skifte ut alle sluker. Det vil koste enorme summer, sier Vekve.

Faglederen i Bydrift sier kumlokkene er av gammel type, og ikke er i bruk lengre. Vekve sier de er laget med en midtdeler, for at dekk ikke skal havne nedi.

- Men ja, kumlokkene er et problem som dukker opp fra tid til annen, derfor blir de byttet ut etterhvert. Det skal ikke være så farlig, men kommer du i full fart kan det være ugunstig, sier Odd Helge Vekve i Bydrift.

Morten Skandfer håper det nå blir fokusert på disse kumlokkene når nye stykkelveier skal lages.

– Vi må sørge for at det i sykkelområder må det legges til rette for at det er helt trygt. Nå når det skal bygges flere sykkelveier må vi tenke på disse tingene også.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken