Norges nye «superhelikopter» satt på bakken

Foto: Ragnar Bøifot

Foto: Ragnar Bøifot

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

– Ingen dramatikk, sier Luftforsvaret, som nå har satt alle de fem helikoptrene på bakken.

DEL

29. april i år måtte et av Luftforsvarets nye helikoptre, NH-90 som skal overta for det nå pensjonerte Lynx-helikopteret, nødlande.

SE VIDEO: Nå kan superhelikopteret endelig lande til havs

Alle skal sjekkes

Årsaken var, ifølge kommunikasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret, feil på en kobling i drivstofftilførselen på helikopteret.

– Dette er standard prosedyre, og det var ingen dramatikk knyttet til hendelsen, sier Roen til Fremover.

Men nå er samtlige av Luftforsvarets fem NH-90-helikoptre satt på bakken.

– Vi ønsker å sjekke alle helikoptrene. For oss er det viktigste å ivareta sikkerheten. Den går alltid foran, sier Roen.

På vingene om kort tid

– Det er et relativt nytt helikopter og feil kan oppstå. Derfor ønsker vi å se på hele flåten før de får fly igjen.

Stian Roen legger til at han regner med at helikoptrene kommer på vingene igjen om kort tid.

Eksakt hvor helikopteret som måtte nødlande for to uker siden ønsker ikke Roen å si noe om.

– Vi ønsker minst mulig oppmerksomhet rundt dette.

– Ingen konsekvenser

Luftforsvarets NH-90-helikoptre skal etter planen bli operativt for Kystvakten i løpet av året.

I mai i fjor startet trening og testing av nye prosedyrer for helikopteret på kystvaktskipet Senja, det eneste av Kystvaktens skip som så langt er tilpasset det nye helikopteret.

– At helikoptrene nå er satt på bakken får ingen umiddelbare operative konsekvenser.

– Treningen vil bli tatt igjen.

Rustproblemer

Teknisk ukeblad har tidligere skrevet om omfattende rustproblemerpå NH-90-helikoptrene som Nederland har tatt i bruk.

Ifølge Roen er ikke dette problemer som Luftforsvaret har oppdaget.

Norge vil i løpet av året motta det sjette av i alt 14 helikoptre som er bestilt av helikopterprodusenten NH Industries.

I 1999 ble det bestemt at Kystvakten og de nye fregattene skulle få nye helikoptre. I 2001 falt valget på NH-90, og i 2005 skulle det første helikopteret leveres. Det første av de nye helikoptrene ble imidlertid ikke levert før seks å senere. Det siste av i alt 14 helikoptre skal etter planen leveres i 2020.

Den norske anskaffelsen har en budsjettramme på 6,3 milliarder kroner.

Artikkeltags