Jobbene var bare utlyst i to uker, men over 2000 personer søkte

ETTERTRAKTET: Jobbene på Polarinstituttets nye forskningsfartøy «Kronprins Haakon» er svært populære. Da fristen gikk ut i går, var det kommet inn over 2000 jobber.

ETTERTRAKTET: Jobbene på Polarinstituttets nye forskningsfartøy «Kronprins Haakon» er svært populære. Da fristen gikk ut i går, var det kommet inn over 2000 jobber. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

De 30 maritime jobbene på «Kronprins Haakon» er svært ettertraktede. Aller mest populært var jobbene som matros og styrmenn.

DEL

Onsdag gikk fristen ut for å søke på jobbene på Polarinstituttets nye forskningsfartøy «Kronprins Haakon».

Stillingene hadde da vært utlyst i to uker, og på den tiden fikk Havforskningsinstituttet, som skal drifte skipet, 2290 søkere.

– At jobben er utfordrende, framtidsrettet og meiningsfull har definitivt hatt noe å si. Med 2290 søkere er vi sikret et solid mannskap til et solid skip, sier havforskingsdirektør Sissel Rogne i en pressemelding.

Havforskningsinstituttet var nok ikke helt uforberedte på det høye antallet søkere. Da Nordlys i forrige uke snakket med Per Wilhelm Nieuwejaar, direktør for rederiet ved Havforskningsinstituttet, fortalte han at de ventet opp mot 2000 søkere.

Da hadde det allerede kommet inn 800 søknader, bare dager etter at jobbene var lagt ut.

Det var til og med opprettet en «hotline», der folk kunne ringe og få informasjon om stillingene.

Ettertraktet jobber

Blant de 30 maritime stillingene jobbene som matros og styrmenn som var mest populære. Her søkte henholdsvis 528 og 863 stykker.

Rederiavdelinga har fått lest rundt 500 søknader til nå og ser noen fellestrekk:

  • Det er mange er kvalifiserte søkere som tilfredsstiller kravene i utlysingen.
  • Majoriteten kommer fra offshoreindustrien, og flere har relevant erfaring fra fiskeri.
  • De aller fleste søkerne er norske, men det er også enkelte søkere fra andre nordiske land.

Fult bemannet på nyåret

Selve arbeidet med å finne de utvalgte, starter etter påske. Nieuwejaar og de andre ved rederiavdelingen har en stor jobb foran seg når de skal gå gjennom bunken med søknader.

– Målet er at vi skal være ferdige med det formelle etter tilsettingsmøtet 21. juni. Ulike deler av mannskapet tiltrer utover høsten, og «Kronprins Haakon» skal være fullt bemannet på nyåret, sier Nieuwejaar

Utenom de formelle kravene, er det noen spesielle egenskaper de leter etter. «Kronprins Haakon» skal bevege seg i utfordrende farvann i Barentshavet, og Havforskningsinstituttet vil gjerne ha personer med erfaring fra arbeid i isødet.

- Vi ønsker å ta en del av mannskapet fra de andre båtene i flåten og blande dem med nye folk. Dette er fordi vi vil ha med noen folk som kjenner kulturen og prosedyrene våre.

Nieuwejaar forteller at de som blir ansatt må være positive til å være på tokt i 60 døgn. De må også være avbalanserte og sosiale.

- Og gjerne litt eventyrlysten, legger han til.

Med den store søkermassen er det tydelig at Havforskningsinstituttet er en populær arbeidsgiver. Nieuwejaar har gjort seg flere tanker om grunnen til det.

- Det har selvsagt noe å si at vi betaler godt, men vi ser også at mange sjømenn liker å gjøre samfunnsnyttig arbeid, å kunne hjelpe til med å holde havene rene og rike og ta vare på bestanden. Samtidig er det variert arbeid. Vi har mange forskjellige grupper om bord og det kommer dedikerte og entusiastiske forskere som mannskapet får samarbeide med.

Se også: Her ser prestisjeskipet dagslys for første gang.

Boblebad og treningsstudio

Det er Polarinstituttet som er eier av «Kronprins Haakon», mens Havforskningsinstituttet skal drifte skipet. Akkurat nå ligger skipet ved verftet i Italia, og skal sette kursen mot Norge den 1. oktober. Formell overlevering og dåp skal skje i Tromsø like over nyåret i januar 2018.

Det nye mannskapet må forberede seg på lange perioder borte fra familien. Til gjengjed er det svært god komfort om bord på skipet. De kan blandt annet vente seg auditorium for filmvisning, boblebad og treningsstudio.

De som får jobb ombord, kommer til et meget velutstyrt skip. Teknikalitetene er mange, men båten har blant annet sensorer i skroget, som viser hvor mye styrke som brukes mot isen.

Skipet tåler å ligge med bredsiden mot vinden i stiv kuling og opptil 6,5 meter høye bølger, før det begynner å rører på seg.

«Kronprins Haakon» får en hel skog av antenner, hele 83 antenner som sender og mottar informasjon. I tillegg til at utstyr kan settes ut i sjøen fra skipssiden, kan det også settes ut utstyr gjennom bunnen av båten.

Prislappen for den flytende herligheten er på hele 1,4 milliarder kroner, og den blir ikke spesielt billig i drift. Kostnadene med å drifte skipet er anslått til 250.000 kroner per døgn.

«Kronprins Haakon»

  • «Kronprins Haakon» eies av Norsk Polarinstitutt, skal driftes av Havforskningsinstituttet og med Universitetet i Tromsø som største bruker. Tromsø blir hjemmehavna for skipet.
  • Det nye isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» skal overvåke miljø- og klimatilstanden i Arktis og Antarktis, og drive forskning og undervisning
  • Den 27. feburar 2017 var det sjøsetting av skipet ved byggeverftet utenfor La Spezia i Italia.
  •  Fartøyet seiler fra Italia og til Norge rundt 1. oktober, og i begynnelsen av 2018 vil skipet være klar for vitenskapelige tokt.
  • Det er Rolls-Royce Marine som har designet fartøyet og byggeverftet er Fincantieri, Riva Trigoso i Italia.

Kilde: Polarinstituttet

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken