Telenor: Derfor ønsker vi å legge ned over 80 arbeidsplasser i Harstad

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Nordlys meldte i formiddag at Telenor ønsker å legge ned sitt kundeservicekontor i Harstad.  I dag har ledelsen i Telenor Norge vært i Harstad for å samtale med byens ordfører, representanter fra fylkeskommunen og alle de 80 ansatte lokalt.

Bjørn Ivar Moen, leder for mobildivisjonen i Telenor Norge, bekrefter overfor Nordlys at Telenor Norge har planer om å legge ned kontoret i Harstad.

- Jeg må understreke at en endelig beslutning ikke er tatt. Dette skal avgjøres av styret i Telenor Norge på styremøtet 17. oktober, sier Moen.

Mindre pågang

Han begrunner nedleggelsen med at Telenors kundesentre opplever stadig mindre pågang – i alle fall når det kommer til innringere.

86 kan miste jobben i Harstad - fagforening frykter jobbene blir erstattet av byråvikarer

- Kunder går i større og større grad over til digitale flater, som eksempelvis apper, kundesidene på våre nettsider og sosiale medier. Vi får færre henvendelser til kundesenteret nå enn før og volumet går ned 20 prosent i året. Vi er nødt til å justere kapasiteten deretter, sier Moen til Nordlys.

I tillegg til i Harstad, har Telenor kundeservicesentre i Gjøen, Skien, Kristiansand og Oslo.

- Den siste tiden har vi tatt ned kapasiteten på alle sentrene. Men nå er trafikkreduksjonen blitt så pass kraftig at vi må ta større grep, sier Moen.

- Hva er bakgrunnen for at det er akkurat senteret i Harstad som legges ned?

- Vår vurdering er at å legge ned i Harstad gir minst konsekvenser for de ansatte og kundene våre, sier Moen.

- Hvorfor gir det færre konsekvenser å legge ned i Harstad enn et av de andre kundesentrene?

- Fordi det er ineffektivt å ta ned kapasiteten litt over alt og samtidig skulle ha god drift av kundesentrene. Som sagt har vi gjort dette frem til nå gjennom naturlig avgang og å kutte vikarbruk. Så har vi kommet til et punkt hvor trafikktrenden er så sterk at vi må gjøre en annen type grep. Harstad er også per nå det minste kundeservicesentret vi har, sier Telenor-sjefen.

Har sympati med de ansatte

Han sier at han har stor sympati med de over 80 ansatte i Harstad som nå ligger an til å miste jobben, dersom styret i Telenor Norge godkjenner nedleggingsplanene om halvannen uke.

- Det er en tøff nyhet å få, og det har jeg stor respekt og sympati for. Det er viktig å understreke at dette er flinke folk, som etter vår vurdering vil være attraktiv for det lokale arbeidsmarkedet i Harstad, sier Moen.

- Hvilke avgangsordninger vil dere tilby de ansatte som ligger an til å miste jobben?

- Vi vil tilby sluttpakker, hvor det blant annet vil være mulig å bruke deler av disse til etterutdanning. Hvis noen ønsker å jobbe på et av de andre kundesentrene, så er de selvsagt velkommen til det. Vi vil også jobbe frem flere ulike alternativer, som vi vurdere til å være ganske gode. Dette vil vi ta i dialog med de respektive ansatte, dersom dette blir en realitet under styremøtet 17. oktober, sier  Bjørn Ivar Moen.

Artikkeltags