(Nordnorsk debatt)

Nordlys korrigerer:

I denne lederartikkelen skrev vi at Karl-Henning Svendsen er hovedmannen bak Hard Rock Cafe i Tromsø. Dette er basert på opplysninger i Brønnøysundregisteret, som ikke er oppdatert etter at Svendsen solgte seg ut av selskapet HRCT AS i april 2022.

Det ble i vår lederartikkel også opplyst at Svendsen driver parallelt konkurrerende virksomhet til NOHO på privat basis. Det korrekte er hans eierandeler er henholdsvis 33 % i Hjemmebane og 34 % i Rakettnatt. PS: Korrigeringen er gjennomført kl 20 den 3.oktober.

Hard Rock Cafe er under åpning i Tromsø, i en bygning som rommer mye tromsøhistorie. Det er barndomshjemmet til Peter Wessel Zapffe, og har tidligere huset legendariske utesteder som Le Mirage og Peppermøllen.

Da er det virkelig trist å se med hvor lite omtanke og respekt den nye etableringen forvalter denne nordnorske tradisjonen. Eierne gjør ingenting for å skape aksept og knytte bånd til Tromsø.

Å velge bort Mack i tappekranene er ille. At det skjer på et sted med så mye historisk sus er enda verre, på grensen til ren forakt for tradisjon og historie.

Innehaverne velger nærmest utelukkende utenlandske leverandører. Felles for dem alle er at de er merkevarer som gir null avkastning eller ringvirkninger i nord.

Valget av Nordlandspils er mest uforståelig. Det er omtrent like nordnorsk som kokosnøtter. Et produkt som er dansk eid, produsert langt utenfor Nord-Norge, påklistret en logo og sendt nordover uten bruk av et milligram lokale råvarer.

Hard Rock Cafe er ikke det eneste serveringsstedet i Tromsø som velger bort Mack. Det er underlig at utesteder i byen vår ikke ser fordelen med å kunne tilby et lokalt produkt som Mack, en av landsdelens sterkeste merkevarer.

Man skulle tro at både tromsøværinger og turister etterspør Macks produkter. Ikke minst er det grunn til å tro at tilreisende ønsker å smake på et lokalt produkt som de ikke får servert på hjemstedet.

Man kan anta at Hard Rock Cafe og andre utesteder i Tromsø som velger bort Mack gjør det fordi de får bedre innkjøpsavtaler med de store bryggeriene med utenlandske eiere. Vi antar samtidig at forbrukere legger merke til hvem som bidrar til den lokale verdikjeden og hvem som ikke gjør det.

Hvorfor har Hard Rock Cafe etablert seg i Tromsø? Vi håper virkelig ikke planen er å trekke mesteparten av overskudd sørover eller til utlandet.

Hvis det er planen, er det jo ikke så viktig å bruke lokale merkevarer eller produkter. Skulle det vise seg at Hard Rock Cafe er etablert i Tromsø for å selge reklamemateriell og nips til turister, under et "nickname" som verdens nordligste Hard Rock, er det i hvert fall ikke noe som virker tilpasset oss som bor her.

Profilen ved Hard Rock Cafe kan godt fungere som et varsko til gårdeiere i Tromsø. De som selger eller leier ut bør tenke adskillig lengre enn de gjør i dag. Og sette krav om å skape økt lokal verdiskapning når ulike aktører kommer til byen med sine konsepter.