Ansatt fikk sparken etter å ha sendt vogntoget ut på livsfarlig ferd

KNUST: Ved Shell i Nordkjosbotn ble traileren endelig stoppet. Deler av fronten, blant annet alt av lykter, var borte på traileren.

KNUST: Ved Shell i Nordkjosbotn ble traileren endelig stoppet. Deler av fronten, blant annet alt av lykter, var borte på traileren.

Artikkelen er over 3 år gammel

- Dette er noe dritt.

DEL

Prøv Nordlys + for 1,- første måned. Trykk her

Torsdag vakte et vogntog oppsikt langs E6 i Troms.

Etter at vogntoget hadde blitt berget etter en ulykke ved Mefjordvær på Senja, fungerte ikke et eneste lys verken på trekkvogna eller hengeren. Likevel valgte selskapet å sende vogntoget ut på en hodeløs ferd som var ment å ende i Litauen.

Både politi og Statens vegvesen rykket ut og stoppet vogntoget ved Shell i Nordkjosbotn. Den litauiske sjåføren ble fratatt førerkortet, og både trekkvogna og hengeren låst fast.

Nå får episoden selskapet konsekvenser også internt i selskapet Girteka.

- Vi tar fullt ansvar for dette, sier kommunikasjonssjef Kristian Kaas Mortensen i Girteka Logistics til Nordlys.

LES MER: Skremte bilister ringte politi og Statens vegvesen. Nå mister sjåføren førerkortet

Svært farlig

Reaksjonen ble først omtalt i en sak i Transportmagasinet.

I en uttalelse fra selskapet, slår Girteka fast at medarbeideren som beordret sjåføren ut på langtur ikke lenger har jobb i selskapet.

- Traileren hadde store skader, inkludert at den var uten lys. Dette er ikke bare ulovlig, men også svært farlig.

- Hendelsen skjedde da en tidligere ansatt tok en veldig dårlig beslutning om å sende et skadet vogntog til Litauen for reparasjon, i stedet for å få det reparert i Norge og transportert på en sikker måte til Litauen. Det er ikke slik vi opererer, og det er helt klart en feil avgjørelse tatt av en person som ikke har forstått og akseptert den nye måten vi opererer på, skriver Mortensen i uttalelsen, som er sendt til Nordlys.

MANGLET LYS: Slik så skaden i fronten ut.

MANGLET LYS: Slik så skaden i fronten ut.

Selskapet sendte flere biler som kjørte i kortesje sammen med det mørklagte vogntoget.

- Dette er noe dritt, etter alt vi har jobbet med det siste året, skrev Kaas Mortensen i en melding til bransjemagasinet fredag.

LES OGSÅ: Statens vegvesen tok ingen sjanser: Her står vogntoget bom fast

Omdømmeproblemer

Transportselskapet har hatt omdømmeproblemer i Norge som følge av episoder med brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser, og har blitt beskyldt for å underbetale sjåførene sine og drive sosial dumping.

I 2014 tilbrakte en av selskapets sjåfører hele julen i en trailer i Mosjøen, før han endelig ble hentet hjem til Litauen nyttårsaften.

Selskapet har tatt konsekvensen av de uheldige episodene, ifølge Mortensen.

HJULLÅS: Statens vegvesen låste torsdag kveld fast både bil og hengeren i Nordkjosbotn.

HJULLÅS: Statens vegvesen låste torsdag kveld fast både bil og hengeren i Nordkjosbotn. Foto:

- Girteka har gjennom 2015 jobbet intensivt med å gjøre opp for våre tidligere feil, og å forbedre vårt operasjon i Norge. Vi tror vi langt på vei har lyktes i å forbedre oss, men denne hendelsen minner oss om at vi fortsatt har en lang vei å gå før vi kan si oss fornøyd med våre standarder, heter det i uttalelsen.

LES OGSÅ: Traileren havnet midt i skogen. Så startet krangelen (Pluss)

- Misfornøyd og skuffet

I fjor kjøpte Girteka opp 60 prosent av selskapet Thermomax Trondheim AS.

- Jeg er ganske misfornøyd og skuffet nå, sier daglig leder Tore Rødsten til Nordlys.

- Sammen med Kristian Kaas Mortensen har vi jobbet veldig mye i Norge det siste året for å rette opp inntrykket etter all kritikken Girteka har fått, sier Rødsten.

Han mener noe av kritikken har vært ufortjent, og at de nå var i ferd med å gjenvinne tilliten både i bransjen og blant kundene.

- Jeg er veldig skuffet fordi vi har endret veldig mye i systemet deres. Generelt er kvaliteten blitt veldig bra. Derfor blir skuffelsen desto større når noen ødelegger for det vi har jobbet for.

LES OGSÅ: Sergey måtte tilbringe jula i traileren. Nå sparker Coop selskapet som sendte ham nordover

Helt til toppledelsen

Rødsten mener en vikar må ha stått for avgjørelsen.

- Jeg kjenner godt til transportsjefen for bilene deres i Norden. Han var på ferie, og ville aldri gjort noe sånt.

Nå tror han episoden kommer til å føre til nye endringer i rutinene i selskapet, som totalt har 7.100 ansatte i Europa.

- Jeg vet at dette har gått helt til toppledelsen i selskapet. Nå er jeg helt sikker på at de vil endre sine rutiner og sikkert dra inn folk høyere i systemet til å ta slike avgjørelser. For ulykker kommer fortsatt til å skje, spesielt oppe i Nord-Norge.

Artikkeltags