Reindrift og rett.

Artikkelen er over 11 år gammel
DEL
Wonnabi skriver:
Derfor kan man slå fast at de reineierne som nå nylig inngikk et forlik med forsvaret, har fått en erstatning for tapt arbeidsfortjeneste.
-------------------------
Neimen ikke dårlig å få 12 millioner for ingen ting. En av Oskalfamiliens talsmenn sier på TV-nyhetene da avtalen var i boks følgende: Vi kan drive omtrent akkurat som før. I tillegg er det tidligere utbetalt 7 millioner til en annen familie som sluttet med sin flokk. Utenom dette ble de også forespeilet ytterligere 12 millioner ved full utbygging i Myrefjell. Her er det beregnet tap av vinterbeite for ca 30 dyr. Dette har imidlertid liten betydning da de allerede nå har så mange dyr i Mauken at de i TV-2 reportasjen selv hevder at de må tillegsfore for mellom 500-600tusen kroner i året. Altså er beitegrunnlaget for lengst overskredet.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Wonnabi skriver:
Kamp og kamp, sier nå jeg,bestemmelsen om å utestenge fra sommerbeiteområder er en handling der brukerne selv ikke hadde noen innflytelse, noe som var tidstypisk for den perioden bestemmelsen ble tatt.
--------------------
Jeg mener her egentlig at den som førte saken i kommisjonen for Svenskesamen førte en verbal kamp for at deres landsmenn skulle få beholde så mye som mulig av det de historisk hadde rett til. Jeg tror neppe Svenskesamene ga fra seg et slikt fenomenalt beiteområde som Mauken uten å øve påtrykk ovenfor Svenske forhandlere.

Det som foregikk den gang var vel det man kan kalle en form for etnisk rensing. Skammelig var det i alle fall.

Artikkeltags